Vårt Land økte med 786 abonnenter fra siste halvår 2018 til første halvår 2019.

Sjefsredaktør i Vårt Land, Bjørn Kristoffer Bore, er fornøyd med det. Vårt Land har satset digitalt i perioden som har gitt vekst i abonnenter, og er en del av bakgrunnen for veksten, ifølge Bore.

– Vi har satset tydelig på å nå ut til hele Kristen-Norge, på å bli en mer spisset nyhetsavis, og å få et bedre digitalt tilbud. Det har gitt tydelige resultater. Vi satser også fullt på papiravisen, men mesteparten av veksten kommer på digitale abonnement, sier han.

– Positiv, digital utvikling

Onsdag presenterte Mediebedriftenes Landsforening (MBL) opplagstallene for norske aviser.

Opplagstallene for første halvår i 2019 viser at det rene digitalopplaget øker med ni prosent, samtidig som det rene papiropplaget går ned med 10,5 prosent. Totalopplaget er på 2,29 millioner – en vekst på 0,9 prosent, ifølge MBL, skriver Medier24.no.

Det gleder administrerende direktør i MBL Randi S. Øgrey.

– Norske medier er en viktig del av folks hverdag, derfor er det positivt at mediehusene fortsetter å få med seg leserne over på de digitale flatene. At brukerne er villig til å betale for det gode innholdet, lover godt fremover, sier Øgrey i en pressemelding.

Nærmere halvparten av de 226 avisene i statistikkgrunnlaget har opplagsfremgang fra andre halvår 2018 til første halvår 2019, ifølge MBL.

LES MER: – Vårt Land skal nå ut til flere

Vekst for meningsbærende

I tillegg til Vårt Land øker de andre meningsbærende avisene sine abonnementstall. Opplagstallene fra MBL viser at Dagen, Nationen, Klassekampen og Dagsavisen også har hatt et godt første halvår i år. Dagen har en netto oppgang i abonnenter på 495 fra 9 986 til 10 481, Nationen øker med 643 fra 14 447 til 15 090. Dagsavisen øker med 338 fra 19 519 til 19 857. Klassekampen stiger med 2 221 fra 27 855 til 30 076.

Flere av de som faller mest er de store, riksdekkende avisene som Aftenposten og Verdens Gang. Det samme gjør store regionsaviser som Stavanger Aftenblad, Fædrelandsvennen og Bergens Tidende.

Morgenbladet, som skal kutte med 8 millioner kroner, har hatt en moderat vekst i abonnementer med 77 abonnenter.