Kultur

Vårt Land mister lesere

Færre leser Vårt Land både på nett og papir, men sjefredaktøren lover full fart framover.

Vårt Land mister lesere, ifølge de nyeste lesertallene fra Mediebedriftenes Landsforening. Avisa har nå 61.000 lesere på papir, men siden TNS Gallup har endret kriteriene for hvordan lesertallene samles inn, er ikke de nye tallene sammenlignbare med tidligere undersøkelser.

Hittil har utvalget vært vektet for kjønn, alder og bosted. Nå er også utdanning tatt med. Dette får store utslag for lesertallene til aviser med de høyest utdannede leserne, som Vårt Land, Klassekampen og Morgenbladet.

– Vi anerkjenner behovet for å korrigere en overrepresentasjon av personer med høyere utdannelse i det statistiske grunnlaget. Likevel gir dette et utslag som oppleves dramatisk for oss og de andre meningsbærende avisene, sier Åshild Mathisen, sjefredaktør i Vårt Land.

Alvorlig

Mathisen skulle ønsket at tallene var bedre, og mener det er alvorlig at avisa mister lesere.

– Men nettopp kriseforståelsen gjør at vi nå samler oss med fornyet kraft - både redaksjonelt, kommersielt og digitalt.

I løpet av et år skal Vårt Land bli en avis som preger den offentlige debatten, og et digitalt merkevareunivers der leseren vil få tilbud om flere produkter, lover Mathisen.

– Alt dette skal handle om at diskusjonen om religion og livssyn i offentligheten får en unik plattform i Vårt Land.

LES OGSÅ: Halverer redaktørstaben i Vårt Land

Etterslep

29.000 leser Vårt Lands innhold på nett. Det er en tilbakegang på 12,1 prosent.

– Vi kan ikke være bekjent av å ligge så lavt digitalt som vi gjør. Samtidig er det en erkjennelse at Vårt Land har hatt stort digitalt etterslep - vi har vært utydelige og ujevne både i presentasjon og innhold, sier Mathisen.

Nå vil hun analysere tallene og forankre digitale prosesser tydeligere inn i Vårt Lands fornyelsesprosess

– Vi skal bli en tydelig merkevare og et unikt produkt - også digitalt.

LES OGSÅ: – Vi skal være best på religionsdebatten, sier Vårt Lands nye toppleder

Går tilbake

På landsbasis viser de nye lesertallene viser at norske aviser har en samlet tilbakegang på 10 prosent. Papiravisene synker, mens nettavisene har en vekst på knappe 4 prosent.

– Det er tøffe tider i bransjen, men tallene viser at norsk journalistikk fortsatt står sterkt. Ikke uventet fortsetter papirlesingen å falle, men vi klarer å beholde leserne digitalt gjennom satsing på godt norsk innhold, sier administrerende direktør Randi S. Øgrey i MBL til NTB.

Aftenposten er den største papiravisen i Norge og når ifølge de ferske tallene 473.000 lesere daglig. Til sammen når avisen 1,237 millioner lesere på papir, nett og mobil. VG er det største mediehuset når man slår sammen lesing av alle publiseringsplattformene, med til sammen 2,370 millioner lesere.

Nettutgavene til norske medier har en vekst på knappe 4 prosent, mens lesingen av mobilutgavene faller svakt med 0,7 prosent.

Les mer om mer disse temaene:

Ane Bamle Tjellaug

Ane Bamle Tjellaug

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kultur