I dag er det ett år siden Bjørn Kristoffer Bore hadde sin første dag som sjefredaktør i Vårt Land. Han gleder seg over gode tall i MBLs ferske måling, men understreker at det ikke blir noen feiring.

– Akkurat nå er vi opptatt av hvordan krisa påvirker samfunnet. Det dreier seg også om utfordringen som spesielt flytrafikken gir oss på å få avisa ut over hele Norge, sier Bore.

LES OGSÅ: Knut Vollebæk er koronasmittet: – Det er viktig at vi bryr oss om hverandre, sier han

Tydelig satsing

Uansett gleder han seg over å se at mange aviser vokser digitalt, og tolker det som en voksende vilje til å betale for journalistikk. Han påpeker at Vårt Lands lesertall på 67.000 ligger hele 40.000 over den nest største kristne avisa Dagen, som også vokser i opplag.

– Vi har hatt en jevn opplagsøkning siden 2018 og har gått opp 624 i opplag siste halvår. Lesertallene øker samtidig kraftig, særlig digitalt. Det er doblet det siste året til 67.000 lesere hver dag. Lesertallene viser at det er et stort ønske om en avis som tar hele det kristne Norge på alvor, sier Bore.

– Hva har Vårt Land gjort som gir resultater?

– Vi har satset tydeligere på en kristen profil. Vi har dessuten en tydeligere nyhetsprofil og har satset sterkere digitalt, sier Bore.

LES OGSÅ: Jan Hanvold bagatelliserte koronavirus på Visjon Norge

Jevn vekst

– Hvor stor er risikoen for at dette er en boble?

– Lite tyder på det. Vi har hatt en jevn vekst som i liten grad er drevet av kampanjer. Nå vet vi ikke hvordan koronakrisa vil påvirke tallene. Det er det altfor tidig å si noe om, men vi vil nok se endringer i annonsemarkedet ganske raskt, tror han.

– Hva har slått deg det første året i sjefsstolen?

– Det har bare styrket min tro på at avisa har et stort potensial for å bli enda større.

Den digitale veksten gjelder ikke bare på opplagssiden.

– Vi har arbeidet etter en strategi om å bevare på print og å vokse digitalt. Ekstra gledelig er det at den digitale andelen av abonnementsinntektene også er økende og bidrar sterkt til å finansiere journalistikken, sier Ivan Solhaug som er assisterende direktør for salg og marked.