Film

Utforsker troen i kinosalen

Til helgen arrangeres filmfestivalen Tro på lerretet i forbindelse med Bibelfestival 2016. – Film er veldig godt egnet til å ta opp etiske spørsmål, mener filmkritiker.

– Felles for filmene er at de tar opp religiøs tematikk, og det er fint å kunne samle et utvalg som viser en bredde av filmer som tar for seg eksistensielle spørsmål, sier Alf Kjetil Walgermo, kulturredaktør i Vårt Land (for tiden i permisjon). Han sitter i programkomiteen for filmfestivalen, og mener det er naturlig å sette opp et eget filmprogram som en del av Bibelfestivalen 2016.

– Det er mange filmer som tar opp eksistensielle spørsmål, også spørsmål man kan finne igjen i Bibelen. Noen tar opp bibelhistorie direkte, mens andre går inn på tematikken som en del av en større handling.

LES MER: Leser Bibelen 88 timer i strekk

Relevant

Filmanmelder i VG, Jon Selås, synes det er en god idé å sette opp filmfestivalen i forbindelse med Det Norske Bibelselskapets jubileum.

– Bibelen er så full av uttrykk. I løpet av karrieren har jeg nok sett omtrent 7000 filmer, og kan ikke komme på en eneste som ikke på én eller annen måte kan knyttes til Bibelen, sier han.

– Film er veldig godt egnet til å ta opp etiske spørsmål, og gjerne religiøst funderte problemstillinger. Derfor er en filmfestival absolutt relevant i forbindelse med bibelfestivalen.

Samtaleguider

Vårt Land er en av samarbeidspartnerne til festivalen. Det er også Damaris Norge, som har laget egne samtaleguider til hver av de syv filmene som vises i løpet av helgen.

– Dette er et fint prosjekt å være med på for Vårt Land. Vi er opptatt av film og kvalitet, og naturligvis også interessert i Bibelen, sier Walgermo.

LES MER: Nyskapende og spektakulært om Noah

Kvalitet

– Publikum kan forvente mange filmer med høy kvalitet og interessante eksistensielle problemstillinger, sier Walgermo, og trekker i tillegg frem samtalen mellom regissør Erik Poppe og filmkritiker Per Haddal som finner sted etter visningen av Poppes De usynlige fredag kveld.

– Uten at jeg vet hvordan samtalen vil utvikle seg, vil jeg anbefale folk å få den med seg. De usynlige er en av filmene fra de siste årene som har skildret norsk kirkemiljø på en troverdig måte, i tillegg til å ta opp temaer som skyld og tilgivelse.

LES MER: Kampen mot systemet

Mangfold

Filmene som vises på festivalen spenner over ulike sjangre. Den polske kunstfilmen Ida handler om en foreldreløs jente som vokser opp i et kloster på 1960-tallet, mens franske Far from Men følger en lærer som skal eskortere en fange gjennom et krigsherjet Algerie i 1954.

Legenden om Narnia: Løven, heksa og klesskapet, basert på C.S. Lewis populære fantasyroman ved samme navn, er egnet for et ungt publikum. Filmen har ikke et uttalt religiøst tema, men er preget av kristen symbolikk.

Russiske Leviatan er en av fjorårets mest kritikerroste dramafilmer, og handler om en ung manns møte med maktmisbruk og korrupsjon.

I tillegg vises påkostede actionfilmer som Darren Aronofskys Noah og Kevin Reynolds' Risen.

LES MER: Åsted Jerusalem

Bred innfallsvinkel

– Vi kunne jo valgt rene bibelhistoriefilmer, men vi ønsker å ha en litt bredere innfallsvinkel, sier Walgermo. Han legger til at festivalen også presenterer dét segmentet, ved å vise filmer som Risen og Noah.

– Bibelfilmer med sandaler og togaer risikerer fort å bli litt klisjéfylte. Derfor kan det være interessant å se filmer som har en sterkere visjon bak seg, samtidig som de tar opp trosspørsmål.

Jon Selås er enig i at rene gjengivelser av bibelhistorier sjeldent er vellykket på film

– Rent forkynnende filmer havner ofte i den fellen at de forsøker å formidle meninger til de som allerede tror. Hvis målet i historien uansett er å bli frelst, er det svært lite forenelig med gode og spennende filmer, sier han.

Selås mener programmet for helgens festival er et godt utvalg av filmer som tar opp tro og eksistensielle spørsmål på ulike måter. Han trekker frem den nevnte Erik Poppe-filmen De Usynlige som en personlig favoritt.

– Det er en fenomenal film som satte dype og varige spor i meg. Poppe påstår selv at han ikke er en kristen filmskaper, men beveger seg helt klart i et kristent begrepsunivers, sier Selås.

LES MER: Spilte Jesus og ble mindre pop

Bibelbølge

Ifølge Walgermo er det ikke bare smalere kunstfilmer som kan tillate seg å ta opp eksistensielle problemstillinger. Han mener det for tiden er en ny bibelbølge i Hollywood, som startet med Mel Gibsons omdiskuterte The Passion of the Christ fra 2004.

– Jeg tror ikke filmselskapene forutså den enorme suksessen Gibsons film fikk, sier han.

– Etter den har de sett at de kan lage flere med lignende tematikk. Blant nyere eksempler er Noah og Ridley Scotts Exodus: Gods and Kings. Sistnevnte er ikke så god, så den ville jeg ikke ha med i programmet til Tro på lerretet.

Selv om trosspørsmål ikke nødvendigvis gjennomsyrer alle filmer som når norske lerreter, mener Walgermo det er en tydelig tendens i dagens filmindustri. Han trekker også frem Andreasprisen, den økumeniske filmprisen som årlig deles ut av Vårt Land i forbindelse med filmfestivalen i Haugesund.

– Vi kunne jo satt opp en egen festival kun med Andreasprisvinnere. Kanskje det får bli neste gang.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Film