Mikael Maliks (19) er begeistret over orgelworkshopen i Nidarosdomen.
– Det var fantastisk, den eneste mangelen var at vi burde fått mer spilletid, sier han.
Mikael begynte med keyboard for to år siden, og har spilt orgel i ett år, ved orgelskolen Ludvig i Trondheim. Nå fikk han prøve samspill med Nils Henrik Asheim.
LES MER: Kåre Nordstoga spiller seg fra mørke til lys på orgel
Improvisasjon
– Det var morsomt og inspirerende. Hittil har jeg spilt mye etter gehør, og har improvisert litt selv, men han kom med innspill som gjorde meg mer bevisst på mulighetene. Blant annet jobbet vi med utgangspunkt i visuelle bilder, av hverdagslige ting – dyr og gjenstander – og overførte det til improvisert musikk, forteller han.
– Det er veldig viktig å komme inn i et fellesskap. Johann Sebastian Bach vokste jo opp i en familie der alle var musikere. Det er viktig med møtesteder for å hente ideer fra andre, sier Mikael, som drømmer om å bli organist.
– Og jeg gleder meg veldig til konserten under Olavsdagene, der vi skal spille på alle de fire orglene samtidig. Det kommer til å bli en fantastisk opplevelse, sier Mikael Maliks.
Orgelsatsing
Organist Bjørn Vidar Ulvedalen er en av initiativtagerne til prosjektet Pilegrimer i orgelsko som er en nasjonal satsing initiert av Kirkerådet, støttet av Kulturrådet og flere legater og fond.
– Interessen for orgelspill er økende, og flere kulturskoler legger nå til rette for å ta inn orgelelever. Det er uhyre viktig å få dette spesielle instrumentet inn i undervisningstilbudet. Men jeg ser lysere på fremtiden når det gjelder rekruttering til kirkemusikeryrket, sier Ulvedalen, som ble positivt overrasket over stor søkning fra unge organister fra hele landet.
LES OGSÅ: Organisttalent vil bli kantor og byggingeniør
Begeistring
Han forteller om stor entusiasme blant de unge deltagerne på Pilegrim i orgelsko.
– De ble tatt med på den siste etappen av pilegrimsleden, og det gjorde et voldsomt inntrykk å komme inn i Nidarosdomen med orgler i alle retninger. Begeistringen var stor over både skjønnheten og kreftene i orglene de fikk ta i bruk i domen, forteller han.
Nivåforskjell
Han ser på det som positivt at elevene er på forskjellige nivåer.
– De lærer mye ved å lytte til hverandre. Vi har også med oss to musikkstudenter som bidrar både musikalsk og sosialt, forteller Ulvedalen.
Orgelspill kan være en ensom geskjeft, og han understreker viktigheten av et felles forum.
– Når man driver med noe så «sært» som orgelspill, er det viktig at man blir kjent med andre som deler interessen, sier han.
LES OGSÅ: Vi er storimportør av orgler
Rekruttering
Bjørn Vidar Ulvedalen har lenge vært opptatt av å tilby orgelopplæring til unge, gjennom orgelskolen i Re.
– Nå har jeg inntrykk av at interessen tar av litt, entusiasmen for instrumentet øker. Det er viktig at disse elevene får en helhetlig opplæring, kjennskap til kirkens røtter er også viktig for å rekruttere flere til kirkemusikk, sier Ulvedalen.
Nå er han opptatt av å ta vare på de unge elevene videre.
– Vi vil følge dem opp underveis, nå må vi ta vare på – og pleie den økende interessen fra unge orgelmusikere. Ikke minst nå frem mot neste møtepunkt med konsert under Olavsfestdagene, sier han.
Komponist Nils Henrik Asheim er med som kunstnerisk leder, og skal også komponere ny musikk til konserten.
LES OGSÅ: – De kan brukes til gardinstang, cd-hylle eller dorullholder
Prosjekter
PIO ønsker å bidra til at flere kirke- og musikkfestivaler vil tilby orgelworkshops- og konserter, for og med barn. Pilegrim i orgelsko er satt sammen av flere konsertprosjekter i perioden 2016-2019. I hvert av prosjektene deltar minst én profesjonell musiker og en orgelpedagog. I tillegg til barna i alderen 6-19 år som får delta i prosjektet, deltar unge og talentfulle kirkemusikkstudenter som medhjelpere i lederteamet.
PIO har som hovedmål at barn og unge får del i den kirkemusikalske arven gjennom orgelet, og selv blir nyskapere og setter sitt preg på musikken.