Kultur

– Troverdighet varer lengst

For Christian Borch er det noe som skurrer når hjelpeorganisasjoner bruker millioner på «såpeglatte» reklamekampanjer.

– I det lange løp vil hjelpeorganisasjonene tjene på å satse på nøkternhet og troverdighet, og kutte ut strategiske medierådgivere som blåser opp det ene og reduserer det andre. Det er sannheten som sist bærer verket, sier journalist Christian Borch.

LES OGSÅ: – Journalisten og kommunikasjonsarbeideren ser i forskjellige retninger

Reklame

I løpet av sin lange NRK-karriere har han jobbet med flere tv-aksjoner.

– En gang opplevde jeg at en organisasjon, jeg tror ikke jeg skal si hvilken, brukte halvparten av gavene de fikk til å betale for såpeglatte reklamer som skulle få folk til å gi mer. Da synes jeg det var noe som skurret.

LES OGSÅ: – Hjelpeorganisasjoner kan ta mat ut av munnen på lokale fotografer

– Hvordan jobber organisasjonene for å få fra budskapet sitt i mediene?

– I NRK fikk vi veldig ofte gode tilbud om sterke historier fra folk som hadde reist og sett ting, men vi var alltid veldig tilbakeholdne med å bruke dem. Vi må alltid dobbeltsjekke rubb og rake, for vi vet aldri om noe er skreddersydd for å gjøre folk ømme om hjertet og få dem til å åpne lommeboken.

Verifisering

Han mener at sterke historier må sjekkes opp mot objektive forskningsinstitusjoners vurderinger av situasjonen.

– I NRK gjorde vi alltid det. Men der hadde vi et stort apparat. Små lokalaviser kan ha lettere for å hoppe på en historie og gode bilder. Særlig nå som hjelpeorganisasjonene har fått så gode informasjonsavdelinger som arbeider for å treffe oss midt i følelsessenteret. Deres eksistensberettigelse handler i stor gard om å få folk til å gi.

LES OGSÅ: Gratis nødhjelpsbilder preger Afrika-dekningen

Selv om han understreker at mediene må ha en nøktern innstilling til ideelle organisasjoner, tror Borch disse organisasjonene vil bli enda viktigere i tiden fremover.

– De har en veldig viktig oppgave som bærer av kollektive samvittighet, etter politikken ble profesjonalisert og sluttet å være det. Så jeg tror organisasjonene vil bli enda viktigere for å sette dagsorden i tiden fremover.

Les mer om mer disse temaene:

Sondre Bjørdal

Sondre Bjørdal

Sondre Bjørdal jobber i religionsavdelingen i Vårt Land.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kultur