Musikk

Trippel Tindberg leker med bibelfortellinger

– Hele grunntonen i Det nye testamentet bygger på barnslig naivitet. Da må det være lov å leke med fortellingene, sier Svein Tindberg.

Bilde 1 av 2

I fjor ga han ut boken Bibelfortellinger for barn, som skapte ­debatt over flere måneder i Vårt Land.

– Jeg trakk meg ut ganske fort, men det er jo litt morsomt at en skuespiller kan dra i gang en lang debatt om hvem Gud er, sier Svein Tindberg.

Familieprosjekt

Nå har sønnen Peter Tindberg laget melodier til sangene i boken, og hans bror Magnus står for illustrasjonene. Kjetil Bjerkestrand har ­arrangert, og skuespillerne Mimmi Tamba og Frank Kjosås er solister på den nye CD-en Når sleipe slanger hvisker, som ­lanseres i disse dager.

– Er det lov å dikte videre 
på bibelhistoriene?

– Ja, det mener jeg virkelig. Det er gode og viktige fortellinger som det er viktig å holde på, men for å treffe barn kan de ikke leses direkte fra grunnteksten. Det vi vet om Sakkeus er at han var liten, og ingen likte ham. Det er ikke vanskelig å tenke seg Sakkeus som mobbeoffer. I ­Lillemus Sakkeus får vi høre om en liten knert – med hode som en ert, og med regler som ikke er spesielt snille, forteller Svein Tindberg.

Han mener det er viktig å holde historiene levende.

– Jeg er ikke teolog, men jeg kan litt om dramaturgi. Det er viktig å løfte historiene frem, gjennom nye fortellergrep. Jeg gjør det med et stort hjerte overfor originalene, men formidler dem med glimt i øyet og krydrer med noen sidesprang. Mange av bibelhistoriene er videreutviklet gjennom muntlig tradisjon. Bibelen forteller lite om de tre vise menn, vi er ikke engang helt sikre på antallet. Her har fortellertradisjonen bidratt til å utvikle historien – og til og med gitt dem navn, sier han.

Surt piano

Sønnene Peter og Magnus vokste opp med høytlesning og bibelhistorier.

– Faren vår hadde nok en viss evne til å krydre og utbrodere historiene allerede da, bekrefter de.

Peter Tindberg har laget melodier til de 16 sangene. Han jobber som lærer og har undervist mye i KRLE, og driver med musikk på si.

– Jeg tenker at dette materialet må være en skattkiste for lærere i faget, dette er stoff jeg selv har savnet, sier han.

Kjetil Bjerkestrand har arrangert melodiene.

– Vi har også bearbeidet sangene mer spontant, i en kreativ opptakssituasjon. Arrangementene bidrar til å gjøre låtene litt skeive og rare. Da piano­stemmere ikke møtte opp, fant vi ut at det litt småsure instrumentet passet fint inn i det litt skakke uttrykket – og slik ble det. Jeg ville ikke at det skulle bli for glattpolert og perfekt. Jeg tror det litt snodige uttrykket stemmer godt med tekstene, forteller Peter Tindberg.

Han har forsøkt å lage musikk som skal treffe alle aldre.

– Jeg er selv småbarnsfar og vet at toåringen min danser til låtene, men det har også vært et mål at musikken skal fenge bredt, sier han.

Magnus jobber som miljøterapeut, men har lenge likt å tegne og illustrere. Tegningene­ hans er brukt både i boken og i sangheftet som følger med ­CD-en.

– Det krevde noen sene kvelder, som mitt første oppdrag i et så stort format. Jeg vokste opp med en levende forteller­tradisjon, på begge sider av familien. I likhet med min fars tekster, har jeg også forsøkt å leke litt – tro mot historiene, men med lov til å krydre litt, også i illustra­sjonene, forteller Magnus Tindberg.

Svein Tindberg er glad for å ha fått med seg skuespillerkollegene ­Mimma Tamba og Frank Kjosås til å formidle historiene.

– De gjør en kjempejobb med å fremføre de litt teatrale, spillbare sangene, sier Tindberg.

– Noen av sangene er ganske skumle?

– Ja, men ikke på langt nær så skremmende som historiene i seg selv. Tenk på Josef som ble kastet i brønnen av brødrene sine. Det er ikke så vanskelig å tenke seg at han ble redd, som både tekst og musikk formidler i sangen Mørkredd.

Brødregnesang

I historien­ om Moses der Gud ga israelitt­ene vann – og manna fra ­himmelen, regner det både kneipp, ­skillingsboller og marsipan­brød.

– Barn elsker rim og regler, og mange historier fra Bibelen egner seg til det. I historien om Babels tårn blir det selvfølgelig mye babbel.

Bibelhistoriene er til for å ­brukes. Tindberg mener essensen i Det nye testamentet er å våge å tro – uten å vite.

– Barnslig naivitet står som et høyt mål, mye viktigere enn ­intellekt og forstand.

– Jeg kan ikke tenke meg en større religiøs opplevelse enn å se barn løpe rundt inntullet i ­laken, med glitter i håret, og spille­ engler og hyrder i julespill. Til den scenen har vi laget en Sauelokk fra Betlehems­markene, og en ny julesang: En liten konge stor.

Barn liker historiene om ­Jesus, han går på vannet og utfører ­mirakler.

– Men han blir også spikret opp på et kors for å dø. Jeg tror vi kan være modigere når det gjelder å ta opp også de store og vanskelige spørsmålene sammen med barna, sier Svein Tindberg som er barnslig stolt og glad over familie­prosjektet som nå utgis.

Les mer om mer disse temaene:

Lars O. Flydal

Lars O. Flydal

Lars O. Flydal har i mange år vært journalist og fotograf i Vårt Land, og har dekket både kultur- og kirkeliv.

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Musikk