Kultur

Tar grep om egne medier

Menigheter gjør seg stadig mindre avhengig av tradisjonelle medier. Ungdommen i Filadelfiakirken i Oslo har sin egen app.

Menigheter og grupperinger uansett religion og livssyn - har egne mediekanaler. De er ikke avhengige av tradisjonelle medier for å annonsere sine aktiviteter eller å informere om sin virksomhet. Likevel må de forholde seg til åpne medier for å nå utenfor menigheten.

Egne kanaler

Kjetil Fyllingen er ansatt i både Familie & Medier, Indremisjonsforbundets ungdomsorganisasjon ImF Ung og Damaris Norge.

– Synlighet og åpenhet tenker jeg er viktig for trossamfunn som ønsker å nå ut med budskapet en har. Skal de «bygge merkevaren» sin, vil en tydelig kommunikasjon i ulike medier være viktig.

Fyllingen mener egne mediekanaler er viktig. Alle menigheter kan være sitt «eget mediehus».

– Denne muligheten tenker jeg det er lurt å benytte seg av. Man bør bruke sosiale medier som Facebook, Instagram og Snapchat og egne nettsider. Selv om synlighet i tradisjonelle medier også vil være viktig.

LES OGSÅ: 46 av 100 på maktlisten har sin utdanning fra Menighetsfakultetet

Sosiale medier

Viktigheten av å være i sosiale medier gjentas til stadighet. For å gjøre hva? Fyllingen mener det går langt ut over å informere om arbeidet man driver: De gode historiene, dialogen, vise hvem en er og hva en står for, også åpenhet rundt svake sider, eller utfordringer en står overfor og motivere egne medlemmer.

– Sosiale medier gir også mulighet til å lytte til mennesker, sier Fyllingen.

Han tror mange trossamfunn og kristne ledere fortsatt har en vei å gå for å bli gode på dette og inkluderer seg selv.

Ryktespreder

Pastor Andreas Hegertun i pinsemenigheten Filadelfia i Oslo sier hovedsporet er å forandre hjerter gjennom direkte kontakt mellom mennesker.

– Samtidig er store medier viktige for å holde ryktet om Jesus levende og bryte ned fordommer og barrierer. For eksempel har jeg erfart at det at jeg er andaktsholder på NRK radio for noen kan senke terskelen for å oppsøke en kirke, sier han.

Gjennom TV Inter har menigheten satset på at TV-arbeidet skulle nå hele kristenfolket. Med TV 2-pastoren Egil Svartdahl har de etter hvert nådd store deler av folket i mer enn 20 år.

– Han har vært og er en fantastisk ressurs fordi han evner å kommunisere med alle slags mennesker og er en strålende «ambassadør» for oss.

LES OGSÅ: Han er mannen som får hele Kristennorge til å se til Bergen

Positiv omtale

– Hvor aktiv er menigheten i sin mediestrategi?

– Vi skal også være synlige i viktige saker og debatter, primært med et budskap om hva vi er for, mer enn alt vi er imot. Det gjør vi blant annet gjennom at jeg av og til skriver i Aftenposten og andre steder ut fra min rolle som pastor.

Hegertun registrerer at både D2 og VG nylig har skrevet positive saker som viser at mange unge voksne går til gudstjenester i Filadelfiakirken.

– Paradoksalt nok opplever jeg nok sekulær presse som mer positivt nysgjerrig til hva som foregår i kirken vår enn deler av kristen presse. Vi har også god dialog med NRK om å sende radiogudstjenester når det passer for begge parter, sier pastoren.

Fila app

– Hva betyr sosiale medier for menigheten?

– Sosiale medier er en fantastisk ressurs for kommunikasjon, både internt og som en personlig måte å nå ut til venner og kjente. Vi sier at vi tror evangeliet formidles mest troverdig gjennom relasjoner av tillit og da passer sosiale medier godt fordi man kan kjenne både avsender og adressat.

Menighetens ungdomsarbeid har sin egen app.

– Selv om det på en vanlig uke går 3.000 mennesker i Filadelfiakirken, er det enda flere som hører podcast for eksempel. Så her handler det om å gjøre det vi kan, for å nå så mange som mulig, sier pastoren.

LES OGSÅ: Hvor er politikerne som tar religionspolitikken på alvor?

Følg oss på Facebook og Twitter!

Les mer om mer disse temaene:

Arne Guttormsen

Arne Guttormsen

Arne Guttormsen er kulturjournalist i Vårt Land.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kultur