Musikk

Tapt kjærlighet for Tsjajkovskijs Tinder-mann

Han ville egentlig ikke drive med musikk. Nå er den prisvinnende operasangeren Audun Iversen igjen aktuell som «en rundbrenner av dimensjoner».

– Her har vi den russiske folkesjela kapret i tekst. For russerne er diktet Eugen Onegin allemannseie, sier operasanger Audun Iversen.

Barytonen er aktuell i rollen som Eugen Onegin, tittelrollen i en av operalitteraturens mest velkjente kjærlighetsfortellinger. Historien stammer opprinnelig fra en verseroman ført i pennen av Aleksandr Pusjkin, som Peter Tsjajkovskij siden gjorde til opera. Den ble for første gang oppført i 1879.

– Hvis du sier de første ordene­ av første frase til en russer, vil han kunne si de tre første versene. ­Eugen Onegin er mye viktigere for russerne enn det Peer Gynt og Terje Vigen er for Norge, forteller Iversen.

Et trassig barn

Det lå ikke i ­kortene at den mørkrøstede harstadværingen skulle synge opera. Moren og faren var begge musikere, og de hadde fått hans eldre søsken til å spille fele og cello. Iversen, ­yngstemann i flokken, hadde ikke den samme dragningen mot musikkens verden.

– Som yngst og trassigst av tre var jeg den eneste som ikke ble oppfordret til å spille et instrument. De skjønte vel at det ikke var vits å ta den kampen.

Da Iversen innså at farmasi ikke var det han ville drive med, begynte­ han å ta sangtimer. Etter hvert søkte han seg inn på Musikkhøg­skolen i Oslo, og studerte siden i både ­København og i Leipzig.

– I motsetning til mine søsken som ble bedt om å spille, er jeg den eneste som faktisk endte med å drive med musikk på mer enn et amatørnivå.

I dag er han noe av en norsk ­eksportvare, og den frilansende operasangeren reiser verden rundt med sin dype baryton.

– Du blir engasjert for en rolle, reiser dit og er der fra prøvestart til siste forestilling, og så drar du videre til neste prosjekt.

Til høsten venter oppsetninger i Barcelona, Paris, Zürich og Genève.

Audun Iversen
Eugen Onegin

Ett sveip unna

I Pusjkins originalverk blir Eugen Onegin inkarnasjonen av begrepet «den overflødige mannen», en typisk antihelt fra den russiske 1800-tallslitteraturen. Det betegner en gjerne privilegert mann som opptrer som sjarmerende dandy og ofte kjip posør, og som ikke evner – eller tar seg bryet med å forsøke – å finne sin plass i samfunnet. Adelsmannen Eugen er kjølig og tilbakeholden, men like fullt en storsjarmør.

– Han er en forfører, en kvinnebedårer, en rundbrenner av dimensjoner, forteller Iversen om rollen han bekler.

På så måte kan tittelrollen minne om en lite trivelig representant for Tinder-generasjonen. Den våryre hovedpersonen unngår forpliktelser, og har ingen skrupler med denne­ «bruk og kast»-tilnærmingen­ til kjærlighetslivet.

– Samtidig er han en plaget sjel som man ikke vet så mye om fortiden til. Han er nok type som ville brukt Tinder som en fasade for å unngå å røpe sitt sanne jeg. Jeg tror absolutt Eugen bruker sex som et skjold for å skåne seg selv, men også for å ha en følelse av makt, at han har kontroll.

Det er ikke bare Eugen som står i begivenhetenes sentrum. Også Tatjana Larin er viktig, kanskje særlig hos Tsjajkovskij. Den ettertenksomme kvinnen er klok, og tilbringer mye av sin tid i litteraturens verden.

– Tatjana symboliserer den russiske folkesjela. Hun er en melankoliker, en drømmer som bærer i seg mye sorg, men likevel på en slags positiv måte. Etter hvert som jeg har gjort stykket mange ganger, har jeg lært at hun er noe av det mest russiske man kan få, mener Iversen.

‘En ære’

Foruten å ha sunget ­Eugen Onegin i Danmark, Frankrike og England, har Iversen gestaltet den overflødige mannen også på russisk jord – i det ærverdige Bolsjoj-teatret.

– Det var litt av en ære å bli spurt, og litt galskap å si ja, forteller han.

– Etterpå fortalte noen meg at jeg var den første vesteuropeer som ­noensinne hadde sunget tittel­rollen i deres nasjonalepos i Bolsjoj … da ble jeg litt skjelven. Det var bra jeg ikke visste det i forkant.

LES OGSÅ:

---

Audun Iversen

  • Født 1977, operasanger (baryton) fra Harstad.
  • Utdannet ved Musikkhøgskolen i Oslo, Operaakademiet i København og Hochschule für Musik und Theater i Leipzig.
  • Har vunnet flere priser og opptrådt på en rekke store operahus over hele verden. I 2007 vant han Dronning Sonja Internasjonale Musikkonkurranse.
  • Operaforestillingen Eugen Onegin er komponert av Peter Tsjajkovskij, basert på verseromanen av Aleksandr­ Pusjkin med samme navn.
  • Eugen Onegin ble første gang oppført i 1879, og regnes som Russlands mest berømte opera.
  • Operaen settes i år opp på Den Norske Operas hovedscene, ­regissert av tyske Christof Loy. Premiere 15. februar.

---

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Musikk