Kultur

Stortinget vil ikke regulere sparkesyklene

I dag stemmer Stortinget trolig ned et forslag om å regulere bruk av elsparkesykler. – Jeg får hakeslepp, sier forslagsstiller Une Bastholm.

Elsparkesyklene har inntatt europeiske byer for fullt. Et forslag om å gi kommunene hjemmel til å regulere trafikken, blir imidlertid møtt med et rungende nei fra Transportkomiteen på Stortinget.

– Jeg får hakeslepp over hvor 'sidrompa' transportkomiteen er. Ingen av de store partiene vil gå inn i denne problematikken. Dette bekymrer meg, sier Une Bastholm fra Miljøpartiet de Grønne.

– Dette er symbolpolitikk, og det som skinner igjennom her, er hatet mot bilistene, mener derimot Frps saksordfører Tor Andre Johnsen.

LES OGSÅ: – Elsparkesykler er silikolonisering

– Kjempepositivt

Vårt Land omtalte denne uken debatten om elsparkesyklene. I Frankrike sees de som et symbol på en nyliberalistisk holdning. De kritiseres for å skape farlige trafikksituasjoner, og for å forsøple. Både fordi de etterlates på fortauene, havner i elvene, og har en levetid helt ned i 28 dager.

I år har de også inntatt bybildet i Oslo (se faktaramme).

– Vi mener syklene er et kjempepositivt innslag i trafikkbildet, som utfyller kollektivtransporten. Men det er åpenbart at regjeringen ikke er oppdatert med tanke på at det trengs å regulere dette. Det trengs for å sikre trygg ferdsel, og unngå konflikter med andre myke trafikanter, sier Bastholm.

Lovhjemmel

Hennes representantforslag skal opp til avstemning i Stortinget i dag. Det innebærer flere tiltak som tar sikte på å fremme gåing, sykling og såkalt mikromobilitet. Det vil si slikt som elsykler, ståhjulinger og elsparkesykler.

– Alle kan se at ulike former for mikromobilitet nå kommer for fullt. Da må vi sørge for god regulering. Trafikkbildet i byen er blitt veldig endret. Dette burde transportkomiteen lytte til, og sørge for at skjer på en god måte, sier Bastholm, som er skuffet over transportkomiteens s innstilling. ns innstilling.

Kun SVs representant mente det var nødvendig med en ny hjemmel i vegtrafikkloven slik at kommuner kan regulere utleie av elektriske sparkesykler.

Forslaget gikk videre på at kommunene skulle gis hjemmel til å stille krav til hvor elektriske sparkesykler kan parkeres/hensettes, kunne kreve kommunal tillatelse for å bruke kommunal grunn og stille krav til sparkesyklenes kvalitet, sikkerhet og holdbarhet.

Dette trengs ikke, skriver derimot samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) i sitt svar til Transportkomiteen.

– Ministeren mener at dette ikke er nødvendig med ytterlige regulering. Handler forslaget egentlig om at MDG-styrte Oslo prøver å løpe fra ansvaret sitt, i det man ser at elsparkesyklene skaper konflikter i bybildet?

– Nei. Kommunen kan drive opplysning og påvirke, men har i dag ikke lov til å regulere dette, eksempelvis ved å si at elsparkesyklene bare skal være i veibanen. Det er dessuten en grunn til at elsyklene trekker opp på fortauet. Byene våre er planlagt for biler, sier Bastholm, og mener det er nødvendig å se helheten i trafikkbildet. Et annet forslag hun stiller, er derfor å redusere fartsgrensen i tettbygde strøk til 30 km/t.

LES OGSÅ: – Sp og MDG må snakke sammen

Uholdbart

Frps saksordfører Tor Andre Johnsen (Frp) anklager på sin side byrådet i Oslo, der MDG deltar, for å skape et uholdbart trafikkbilde.

– De gjør det bare vanskeligere og vanskeligere å kjøre bil. Og hva skjer når du stenger gatene? Jo, du må kjøre lange omveier, og forurenser mer. Det blir som å pisse i buksa for å holde varmen. Du forskyver bare trafikken, sier han, og mener dette om forslaget om å regulere elsparkesyklingen:

– Kommunal sjølråderett er et viktig prinsipp. Der er vi enige med De grønne. Og det er derfor vi sliter med bompenger, for det er jo kommunene som ber om disse pakkene. Men det MDG ikke har forstått, er at du ikke kan diktere alt som ikke fungerer optimalt. Oslo burde heller lære av København. Der har de et system for utleie av elbiler hvor du belønnes økonomisk for å sette igjen bilen på en ladestasjon. Samme prinsipp kunne man anvendt for elsparkesyklene. Bruk mer gulrot, og mindre pisk. Det er mitt råd til Oslo, sier Johnsen.

– Men begynner det ikke å bli på høy tid at Stortinget jobber med helhetlig strategi for mikromobilitet?

– De virkemidlene som MDG bruker, fører bare til tomme gater, sier Johnsen, og gir en oppfordring til brukerne av elsparkesykler:

– Jeg synes nok enkelte kunne tatt litt mer hensyn. De minner litt om turbosyklistene som verken ser til venstre eller høyre.

LES OGSÅ: I år er reisen feriemålet

Jippo?

Une Bastholm synes det er vanskelig å forutsi om elsparkesyklene vil bli værende i bybildet, eller om de kun er en jippo:

– Men jeg ser allerede at det er flere og flere av mine kolleger på Stortinget som bruker det, og jeg er sikker på at irritasjonen over dem også vil gå over, i det man tar på alvor at de er her.

– Hva er samfunnsnytten ved dette?

– Å skape lavere terskel for å sette fra seg bilen, fordi du kan kombinere den med kollektivtrafikk. For eksempel ved å ta den til bussen, og finne en ny når man går av bussen. Sparkesyklene gjør det lettere å bruke byen.

– Er det ikke snarere slik at de erstatter kollektivtrafikken?

– Nei. Det er i dag stor press på kollektivtrafikken, så alt av gange, sykkel og andre måter å reise på, vil gjøre at det blir bedre plass på bussen, og gjøre reiseopplevelsen bedre for dem som benytter kollektivtilbudet.

---

Elsparkesykler

  • Elsparkesykkel er en sparkesykkel med en batteridrevet motor. Sparkesyklene har de siste par årene inntatt bybildet i alle store, europeiske byer.
  • De leies ut av private tilbydere ved hjelp av en app. Som kunde betaler man for antallet minutter man bruker dem. Man lokaliserer de ved hjelp av appen, og når turen er over, setter man fra seg sparkesykkelen hvor man vil.
  • I flere amerikanske byer er de blitt forbudt på grunn av miljøhensyn, trafikkavvikling og sikkerhet. I Sverige vurderes nå et forbud mot kjøretøyene etter en dødsulykke i slutten av mai.

---

Les mer om mer disse temaene:

Heidi Marie Lindekleiv

Heidi Marie Lindekleiv

Heidi Marie Lindekleiv er journalist i kulturavdelingen i Vårt Land.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kultur