Musikk

Skyldtung rapper

I tekstene til rap-artisten og Pulitzerpris-vinneren Kendrick Lamar blander beskrivelser av oppveksten seg med kristen syndsbekjennelse og helvetesangst.

– Kendrick Lamar gir et bilde av verden som et vanskelig sted å leve, og ser rasisme, vold og begjær i et eksistensielt perspektiv, sier Carl Petter Opsahl, gateprest i Kirkens bymisjon og musiker.

Han har tidligere skrevet boken Dance to My Ministry, som utforsker det religiøse og spirituelle i gangster-rap og hip hop.

– Mange troende har en tendens til å forkynne evangeliet som «det glade budskap», altså på en måte som er vanskelig å kjenne igjen i liv som er preget av undertrykkelse, rasisme og forfølgelse. Men i Lamars tekster, både gjennom tema og språkbruk, tegnes Gud og Jesus inn i en rå virkelighet. Han snakker ikke bare om grønne enger og himmelen, men om vold og rasisme. Gud er ikke alltid et svar – men Gud er der likevel, sier Opsahl.

Tro

Torsdag kveld spiller Lamar på Øyafestivalen i Oslo. Han vokste opp blant gjengvold og fattigdom i Compton, en by i California preget av høy kriminalitet. Til Vanity Fair fortalte Lamar tidligere i år at det å vokse opp med to foreldre bidro til at han klarte seg i et miljø som førte til fengselsdommer og rusproblemer blant flere av hans venner. Til samme magasin sa Lamar at skyldfølelsen over å ha overlevd har blitt forsterket av den store suksessen han har som artist. Han forteller at i det øyeblikket han selv begynte å gi blaffen i omverdenen, bestemte han seg for å vende seg mot kristendommen. Siden har han latt seg døpe to ganger.

– Han har veldig stor betydning fordi han beskriver de politiske utfordringene knyttet til rasisme, fattigdom og vold. Men han løfter også frem det religiøse og setter troen på dagsordenen. Også sekulær presse skriver om hans tro og hans gudssyn. Jeg tror det har en utrolig stor betydning at han skriver om denne virkeligheten med et slikt engasjement, sier Opsahl.

LES OGSÅ: Har festivalmarkedet nådd et metningspunkt?

Håp

Opsahl forteller at sommerfuglen er et kristussymbol, som et oppstandelsesmotiv. Lamars andre album To pimp a butterfly tolker han som et ønske om å male fram håpet.

– Det er mange bibelske referanser i all musikken hans. Både musikalsk og tekstlig trekker han på en lang tradisjon av afrikansk-amerikanske religiøse og sosial-politiske skikkelser, som Malcolm X og John Coltrane. Ved å speile tilbake til seksitallets spirituelle musikk løfter han frem det religiøse også musikalsk, og ikke bare i tekstene. Han er en banebrytende kunstner, ikke bare musikalsk, men også åndelig og tekstlig.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Musikk