Nyheter

– Skruppelløs sammenblanding

Ny-klassiske komponister kjennetegnes av en nysgjerrig tilnærming til musikk. Dette vil hele musikkfeltet nyte godt av, mener Thorbjørn ­Tønder Hansen.

– Det som kjennetegner ny-klassisk musikk er at det er en utrolig eklektisk sjanger som uten skrupler blander sammen forskjellige elementer fra forskjellige stilarter, slik som for eksempel Nils Frahm gjør det, sier Thorbjørn Tønder Hansen, direktør og kunstnerisk leder ved Ultimafesitvalen.

– Det er alt fra rene, akustiske strykekvartetter til singelprosjekter og Nils Frahm. ­Felles for dem er den nysgjerrige tilnærmingen til musikk.

Ifølge Tønder Hansen er ­årsaken til at sjangeren er så vanskelig å definere at den har et bredt spenningsfelt.

LES MER: Frahmtiden er ny-klassisk

«Club 7»

Startskuddet for den ny-klassiske musikken kom i kjølvannet av 2. verdenskrig, forteller han.

– Da ble det en bevissthet blant flere musikere at man måtte begynne forfra, sier han.

I Norge var det legendariske Club 7 (1963–1985) som skulle spille en sentral rolle i fremveksten av ny-klassisk i Norge.

– Det ble et sted for å eksperimentere og kombinere tid på ulike måter i et veldig musikalsk perspektiv, sier han.

Sjangerblanding

På 1990-tallet kom det en ny vekkelse, ifølge Tønder Hansen. Da begynte man for alvor å se at musikere blandet sjangre på kryss og tvers.

– Det ble en mindre opp­deling av den klassiske musikken, tillegg begynte man å kombinere med andre elementer, sier han.

Det er særlig elektronisk ­musikk som ofte blir kombinert med klassiske elementer.

– Det elektroniske feltet har spilt en utrolig stor rolle. Det har utviklet seg fra å gå fra en kunstmusikalsk sjanger, spilt på radiostasjoner i Warszawa og Köln, til de store studiene av elektronisk musikk. En sier ofte at det tyske elektronika-bandet Kraftwerk var påvirket av komponisten Stockhausen. Nå går det den andre veien, at den elektroniske musikken påvirker dagens klassiske musikk, sier han.

Nyskapende

– Mye ny-klassisk musikk er veldig lyttevennlig, også Nils Frahm. Grovt sagt: Er ny-klassisk «kitsch», eller kan den også være nyskapende, sett fra et samtidsmusikalsk ståsted?

– Nils Frahm er absolutt ­nyskapende i sin sjanger. Det er måten han kombinerer melo­dier på, men også det komplekse musikalske og melodiske ­universitet. Samtidig er det gjort på en veldig kommuniserende måte, sier han.

– Kan ny-klassisk musikk være med på å gjøre klassisk musikk populært igjen?

– Hvis man lytter til Nils Frahm og kommer fra et mer melodisk univers, oppdager man en ny verden. Dette er viktig for folks lyttevaner, men også for hva som blir spilt på konsertscener. Samtidsmusikken opplever også en økning i publikum. En av grunnene er at man i koblingen av ulike elementer åpner for stadig nye måter å gjøre ting på. Dette har ringvirkninger til den eklektiske måten man i dag lytter på musikk. Hele industrien kommer til å nyte godt av dette, sier han.

Les mer om mer disse temaene:

Mattis C. O. Vaaland

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter