Kultur

Skeptisk til flere reklamepauser

Snart kan TV-kvelden bli avbrutt av flere reklameavbrudd, i tillegg til reklamer som sniker seg inn på deler av skjermen. – Forferdelig utvikling, mener Familie og Medier.

Kulturdepartementet vil gi norske tv-kanaler som TV2 drahjelp i konkurransen med kanaler som sender fra utlandet, som for eksempel TV3. For mens TV2 i dag må innrette seg etter norske regler, kan TV3 nøye seg med å innrette seg etter langt løsere britiske regler.

Slik kan vi ikke ha det, mener departementet, som i vinter har sendt endring av kringkastingsregelverket ut på høring. Her foreslår de blant annet at norske kanaler skal få ta i bruk reklame på delt skjerm, og i større grad få plassere reklamene der det passer – for eksempel skal de få større frihet til å legge reklameavbrudd til de kjedeligste delene av sportsendinger.

LES OGSÅ: Slik vil kirken lokke mannen i gata med dåp

Ugunstig

Den kristne organisasjonen Familie og Medier er av dem som reagerer på forslagene. Organisasjonen mener forslagene tar for mye hensyn til kommersielle interesser, og for lite hensyn til seerne.

– Jeg har fulgt utviklingen siden midten av 90-tallet, og ser at forbrukerne taper hvert slag, sier Geir Magnus Nyborg i Familie og Medier.

– Reklame på delt skjerm er en forferdelig utvikling for seeropplevelse, og en type reklame som er vanskeligere for seerne å skjerme seg fra. Departementet skriver jo også selv at dette vil kunne føre til at folk opplever et sterkere reklamepress, sier Nyborg.

Likevel forstår han at det er vanskelig for kanaler som TV2 å konkurrere mot kanaler som har friere tøyler.

– Vi forstår det. Men selv om utenlandske kanaler har løsere regelverk trenger vi ikke gi opp kampen for å beskytte forbrukerne ved hjelp av vår lovgiving. Vi må kjempe med nebb og klør for at ikke norske kanaler skal få like frie tøyler som de utenlandske. Noe annet vil føre til økt kommersialisering, kjøpepress og kroppspress, sier Nyborg.

Følg Vårt Land på Facebook og Twitter!

Flere avbrudd

Det er ikke lov å sende mer enn 12 minutter reklame i timen. I tillegg må norske kanaler forholde seg til et komplisert regelverk som regulerer hvor ofte de har lov til å avbryte med reklame: For mange typer programmer er regelen at det skal gå 20 minutter mellom hvert avbrudd.

Kulturdepartementet foreslår nå at tv-kanalene selv skal få bestemme når de sender reklamer, så lenge de holder seg innenfor maksgrensa på 12 minutter reklame i timen. Unntakene er film, nyheter, gudstjenester og barneprogram.

LES OGSÅ: Guds lærlinger unngår stereotypiene

– Gå lenger!

TV2 mener regjeringen ikke går langt nok. Kanalen ønsker frihet til å få plassere reklamer som de selv møtte ønske i direktesendinger fra alle slags hendelser. Og mens regjeringen vil begrense bruken av reklame på delt skjerm til direktesendinger, mener TV2 at de bør få lov til å vise slik reklame i alle slags sendinger, unntatt nyhetssendinger.

TV2 mener Familie og Medier bekymrer seg uten grunn.

– Hvis reklametrykket blir for stort vil seerne forlate oss, og det er vi i hvert fall ikke interessert i. Det er som med en avis: Hvor mye reklame kan dere putte inn før abonnentene forsvinner? Om reklamepresset blir for stort mister vi seere.

Både Kulturdepartementet og Familie og Medier mener endringene kan føre til at seerne blir mer eksponert for reklame. Det er ikke TV2 enig i.

– Jeg forstår ikke at dette skal føre til et større reklamepress. Det fører bare til at vi som seere kan fortsette å følge programmet. Så må selvfølgelig reklamene merkes tydelig. Men det er klart vi ønsker at vi ønsker at reklamene skal bli sett, sier Jan Holland i TV2.

LES OGSÅ: Gikk fra slumbarn til sjakkdronning – nå lager Disney film om henne

Les mer om mer disse temaene:

Sondre Bjørdal

Sondre Bjørdal

Sondre Bjørdal jobber i religionsavdelingen i Vårt Land.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kultur