Kultur

Skaper ny musikk i dialog med Bach

Mesteparten av Bachs Markus-pasjon er gått tapt. Steffen Schleiermacher har komponert ny musikk i dialog med den store mester.

– Jeg håper den nye musikken vil appellere til «gamle» ører, og jeg vet at Bachs musikk har appell mot nye lyttere, sier Steffen Schleiermacher som slett ikke vil sidestille seg med Johann Sebastian Bach.

– Bach er selve monumentet i musikkhistorien, jeg er redd han kommer ut som en klar vinner i den konkurransen, ler komponisten.

Fragmenter

Nach Markus. Passion har verdenspremiere under Kirkemusikkfestivalens avslutningskonsert på søndag. Bachs originale verk er borte, med unntak av tre arier og to satser for kor og orkester.

LES MER: Vellykket «nybarokk»

– Det nye verket er ingen rekonstruksjon av Bachs pasjon. Jeg har forsøkt å være i dialog med orignalfragmentene – forbinde de tre hundre årene gjennom en blanding av nytt og gammelt. Jeg har brukt den originale instrumenteringen, men hadde behov for en ny tekst. Jeg har komponert pasjonsmusikk på min måte, i min tid, og håper å kunne presentere en ny innsikt i pasjonshistorien, sier Schleiermacher.

Kontrast

– Gjennom tre hundre år har det skjedd mye med musikken. Med min samtidstilnærming har jeg prøvd å kontrastere mot Bachs barokkuttrykk, samtidig må jeg være i dialog med det opprinnelige verket. Jeg tilføyer, og gjør ikke noe forsøk på å fullføre Markus-pasjonen. Men jeg bruker korte sitater fra originalen for å binde verket sammen, forteller han.

LES MER: Musikk er kirkens viktigste ornament

For seks år siden gjestet Steffen Schleiermacher Kirkemusikkfestivalen med et verk der han kommenterte Bachs H-moll-messe.

Bach og Schleiermacher

– Det var annerledes, der komponerte jeg korte mellomspill som utgjorde kanskje 10 prosent av verket. I Nach Markus. Passion er det 30 prosent Bach og 70 prosent fra meg, sier han.

– Hva har vært den største utfordringen i dette kombinasjonsverket?

– Det har vært krevende å skrive ny musikk for gamle instrumenter. Men det har også åpnet opp for ny innsikt. Jeg har møtt nye farger og klanger i original-instrumentene som har fascinert meg. Lyden fra den gamle barokk-fagotten var en liten åpenbaring, som inspirerte meg med en fargeskala som er helt forskjellig fra en moderne fagott. Sammen med barokkfløyter og viola da gamba (strykeinstrument) brakte det meg tilbake til en slags urlyd. Det hjalp meg i tilnærmingen til originalverket – og hgjorde meg i stand til å utvikle nye klangbilder i min egen musikk, forteller komponisten.

Åpne ører

Steffen Schleiermacher har et ønske om å forene det nye og det gamle.

– Jeg håper lytterne vil ha glede av begge tilnærmingene, at de som kjenner barokkmusikken kan åpne ørene for det nye uttrykket. Og samtidig at den nye musikken kan åpne opp for ny forståelse av det gamle. Jeg er fornøyd hvis jeg klarer å skape noen gjensidige forbindelser mellom de tre hundre årene. Jeg foretrekker det fremfor å skape et avant garde-uttrykk som motsats til Bachs store musikk, sier han.

Årvåkent

Han tror at møtet mellom de to epokene kan belyse hverandres tonespråk.

– Hvis jeg har lykkes, vil samspillet de to periodene i mellom, skape ny innsikt – både musikalsk og tekstmessig. I beste fall kan det skape ny årvåkenhet og gi et nytt perspektiv inn mot pasjonshistorien, håper Steffen Schleiermacher.

Urpremiere

Det nye pasjonsverket ble utviklet etter en forespørsel fra Michael Schönheit, som i morgen dirigerer Merseburger Hofmusik og Collegium Vocale Leipzig. Prosjektet er et samarbeid Med Bachfest Leipzig som presenterer verket i juni, mens Oslo får urpremieren.

Les mer om mer disse temaene:

Lars O. Flydal

Lars O. Flydal

Lars O. Flydal har i mange år vært journalist og fotograf i Vårt Land, og har dekket både kultur- og kirkeliv.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kultur