Bøker

Retter søkelys mot fellesskapet

For sjette gang arrangeres den lille, tverrestetiske Møllebyen Litteraturfestival i Moss. Litteraturfestivalen er unik i sitt slag: Den baserer seg kun på kunst og litteratur de selv har bestilt fra nasjonale og internasjonale forfattere.

Møllebyen Litteraturfestival har siden 2011 bestilt konkrete verker til festivalens tema, som tidligere har vært blant annet krig og fred, fabrikken og Europa. I år gir festival ut 17 utgivelser som, i motsetning til tidligere, ikke kretser rundt ett og samme tema. Men retter du lupen mot bøkenes vaskesedler derimot, er det likevel noe som synes å gå igjen: tanken om fellesskapet i vår tid.

I tiden

– Allerede fra forrige festival i 2015 (Europa! journ.anm) penslet vi oss inn på tanken om fellesskapet. Etter tunge tider i Europa, med mange nye utfordringer, kunne man se tendenser til at mindre grupperinger søkte sammen. Begivenheter som setter fellesskapene på spill rokker ved fundamentene disse er bygget på. Det får en til å ta dem nærmere i øyesyn, her og nå, men også i et lengre tidsperspektiv, sier prosjektleder Martin M. Sørhaug.

– Derfor ville vi bestille et tankegods fra norske og skandinaviske forfattere, som alle har dette refleksjonsgrunnlaget i seg, dog med stor variasjonsrikdom, fortsetter han.

Utgivelsene blir gitt ut på litteraturfestivalens eget forlag H//O//F, som igjen springer ut fra kunstnerkollektivet og litteraturhuset House of Foundation i Moss. Utgivelsene som blir lansert på festivalen er blant annet en essaysamling av Chris Kraus, Butikken i Kelly Lake og andre historier, samt oversettelser av Peter Sloterdijks I samme båt og Giorgio Agambens Fellesskapet som skal komme. Foruten fellesskapet er det politiske en fellesnevner.

– Festivalene våre har alltid vært politiske. Det er heller ingen av tekstene vi utgir som ikke er politiske, på en eller annen måte. Hos noen forfattere er det likevel mer implisitt enn hos andre, sier Sørhaug.

LES OGSÅ: – Hvem tør preke over vår tid?

Litteraturidealist

I kunstnerkollektivet House of Foundation er det ikke bare festivalen som springer ut ifra et politisk utgangspunkt. Bokhandelen Audiatur, der det hele startet, ble til som en reaksjon på det salgsmaskineriet Sørhaug mener norske bokhandlere har utviklet seg til å bli.

– Man kan jo bli tungt deprimert av å gå inn i den norske bokhandelen i dag. Går man inn ett sted, går man inn i alle, de er så like og forutsigbare. Det er en helt bevisst strategi også, du skal kjenne igjen en bokhandel uansett hvor i landet du er. Samtidig så har det bare blitt vanskeligere å få litteratur fra mindre utgivere inn i disse bokhandlere. Vår bokhandel er en helt åpenbar reaksjon på dét.

I bokhandelen ønsker Sørhaug å vise et såkalt komplimenterende bilde av hvordan Litteratur-Norge egentlig ser ut. Det gjør han ved ved å bestille inn bøker man svært sjelden finner i andre bokhandlere.

– Bokhandelen er en slags utstilling for dette andre. Jeg legger for eksempel bevisst inn store bunker av bøker som selger lite, nettopp for å være tydelig på at vi ikke er opptatte av å være en salgsmaskin. For alle litteraturinteresserte tror jeg Audiatur nærmest blir en åpenbaring, de forventer ikke å finne det i Moss! sier Sørhaug.

Fanesak

Å drive bokhandel på idealistisk grunnlag, hadde ikke gått hvis ikke House of Foundation var så godt støttet av litteraturformidlingsmidler, som de er. Blant sine støttespillere finner vi Fritt Ord, Moss Kommune og Norsk Kulturråd. Å gi ut en rekke bøker i sammenheng med festivalen, mener Sørhaug forsvarer støtten de får.

– Å være en institusjon som tar i mot litteraturformidlingsmidler, tenker jeg forplikter ganske mye. Nå skal temaet diskuteres i Moss, det skrives om i aviser, og blir anmeldt. Ved å gi ut bøkene, når den dialogen vi ønsker å skape mye lenger, enn den hadde gjort ved en vanlig festival, sier Sørhaug.

LES MER: Bokhandel med brennende hjerter

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Bøker