Retter ryggen og spiller i Carnegie Hall

Pianist Christina Kobb rekonstruerer spilleteknikk fra 1820-tallet, og øver til debutkonsert i Carnegie Hall.

Christina Kobb øver til konserten i Carnegie Hall, på hammerklaver hjemme i stua. I New York klarte hun ikke å få tak i et slikt instrument, og må spille på et moderne flygel.
Christina Kobb øver til konserten i Carnegie Hall, på hammerklaver hjemme i stua. I New York klarte hun ikke å få tak i et slikt instrument, og må spille på et moderne flygel.
Motion capture Lab ved Institutt for musikkvitenskap (UiO) har testet Christina Kobbs spillestil, her er hun utstyrt med sensorer på alle fingerleddene.
Motion capture Lab ved Institutt for musikkvitenskap (UiO) har testet Christina Kobbs spillestil, her er hun utstyrt med sensorer på alle fingerleddene.
Publisert Sist oppdatert

Studier av klaverskoler fra Beethoven og Schuberts tid har skapt et nytt fortolkningsrom for pianisten. I 25 år spilte hun etter regelen om at enhver pianist skal finne den spillestillingen man er mest komfortabel med.

– I vår tid har vi ofte en mer sammensunket holdning, både stående og sittende, enn det som forfektes i for eksempel Hummels klaverskole fra tidlig 1800-tall. De siste årene har jeg oppdaget den ranke sittestillingen og en helt annerledes bruk av armer og fingre. Det har gitt meg en helt ny tilnærming til klaveret, forteller Christina Kobb.

LES MER: Liv Glaser har gitt hammerklaveret en renessanse

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP