Pusher bøker på nye måter
Mindre litteraturkritikk baner vei for mer kreativ markedsføring fra forlagene. – Hvis vi overlater samtalen til dem som tjener penger på det, er vi ille ute, mener kritiker.
BOKDAMA: Anette Garpestad mener forlagenes innholdsmarkedsføring ikke går den vanlige kritikken i næringen. Hun var med på å starte Cappelen Damms blogg Forlagsliv.
Erlend Berge
– Bloggen Forlagsliv kom som en reaksjon på at antallet anmeldelser og omtaler gikk ned i avisene. Da muligheten for å få omtale av bøkene minket, kunne vi selv skrive om dem i våre egne kanaler.
Anette Garpestad jobber i Cappelen Damm, og var med på oppstarten av Forlagsliv i 2011, hvor hun har vært redaktør i flere perioder. Bloggen er del av en større trend i forlagsbransjen: Forlagene kommuniserer i større grad direkte med leserne, og de produserer mer av bokomtalen selv, i form av egne magasiner, intervjuer på nett, podkastsendinger, sosiale medier-profiler, festivaler og frittstående arrangementer.
– Da «content marketing» plutselig var et begrep alle snakket om for noen år siden, så innså vi at det var noe vi hadde holdt på med i flere år allerede, sier Anette Garpestad.