Pusher bøker på nye måter

Mindre litteraturkritikk baner vei for mer kreativ markedsføring fra forlagene. – Hvis vi overlater samtalen til dem som tjener penger på det, er vi ille ute, mener kritiker.

BOKDAMA: Anette Garpestad mener forlagenes­ innholdsmarkedsføring ikke går den vanlige ­kritikken i næringen. Hun var med på å starte ­Cappelen Damms blogg Forlagsliv.
Publisert Sist oppdatert

– Bloggen Forlagsliv kom som en reaksjon på at antallet anmeldelser og omtaler gikk ned i avisene. Da muligheten for å få omtale av bøkene minket, kunne vi selv skrive om dem i våre egne kanaler.

Anette Garpestad jobber i Cappelen Damm, og var med på oppstarten av Forlagsliv i 2011, hvor hun har vært redaktør i flere ­perioder. Bloggen er del av en større trend i forlagsbransjen: Forlagene kommuniserer i større grad direkte med leserne, og de produserer mer av bokomtalen selv, i form av egne magasiner, intervjuer på nett, podkast­sendinger, sosiale­ medier-­profiler, festivaler og frittstående arrangementer.

– Da «content marketing» plutselig var et begrep alle snakket­ om for noen år siden, så innså vi at det var noe vi hadde holdt på med i flere år allerede, sier Anette Garpestad.

Subscribe for full access

Get instant access to all content

Powered by Labrador CMS