Kultur

– Pressens etikkplakat passer ikke

Populære bloggere skyr pressens etiske retningslinjer. Norges største bloggtjeneste vil gjerne ha en ordning som passer bloggerne bedre.

Bilde 1 av 2

Bloggere kan nå slutte seg til Vær Varsom-plakaten, som er pressens etiske regelverk. Men kun én blogger gjort det, skrev Vårt Land i helgen.

Selv om bloggernes interesse for Vær Varsom-plakaten mildt sagt har vært beskjeden, tror lederen for Norges største bloggtjeneste Kjetil Manheim det kan være konstruktivt få på plass et samarbeid mellom bloggerne og Pressens faglige utvalg.

– Jeg er positiv til en tettere tilknytning, og jeg tror det er viktig å få på plass. For medieutviklingen tilsier at det blir flere frittstående publisister i tiden fremover, sier Manheim i Blogg.no.

Rolleforståelse

Når kun én blogger (Tine Monsen) foreløpig har knyttet seg til Vær Varsom-plakaten, tror Manheim det skyldes to ting: Penger og rolleforståelse.

– Vi hører om bloggere som tjener godt, men det gjelder ikke så mange. Så jeg tror den manglende interessen har å gjøre med at det koster såpass mye, sier han.

Å slutte seg til Vær Varsom-plakaten koster 7000 kroner i året.

– Så er nok Vær Varsom-plakaten koblet til pressen, journalistikken og et redaktøransvar mange bloggere nok ikke ser seg som en del av. Vi kunne gjerne sett for oss at bloggerne fikk en inngang til PFU som er mer egnet enn i dag, sier Manheim.

– Hvordan?

– Jeg har ikke hele svaret, men vil gjerne drøfte hvordan vi kan utarbeide en ordning som er mer relevant for selvpublisister. Vær Varsom-plakaten er laget med henblikk på den journalistiske profesjonen, mer enn for bloggere som skriver med utgangspunkt de forskjellige rollene de har privat og profesjonelt.

LES OGSÅ: «At vi trenger en plakat for å lære unge bloggere sunn fornuft, er et tegn på en kultur som er ute av kontroll»

Etiske utfordringer

Enkelte norske blogger har vært preget av manipulerte bilder, utstrakt bruk av barn og glidende overganger mellom kommersielt og redaksjonelt innhold. Dette har fått flere til å etterlyse etiske retningslinjer for bloggerne.

Sist uke lanserte aktører i bloggbransjen Sunn Fornuft-plakaten. Den har til hensikt å begrense negativt kroppspress, og sier ikke noe om andre presseetiske problemstillinger, som bruk av barn, omtale av selvmord og skillelinjene mellom redaksjonelt og kommersielt innhold.

Leder for Norsk presseforbund Kjersti Løken Stavrum er på ferie, men skriver i en SMS at Norge er presseforbundets styre selvfølgelig er mottakelig for forslag og innspill av denne typen.

– Dagens ordning er laget for å kunne opprettholde et system som både sikrer robust struktur via medlemsorganisasjonene og behovet for å være selvfinansiert, altså uavhengig av staten, Norge er forøvrig alene om å tilby bloggere og utgivere tilknytning til det presseetiske systemet, skriver Stavrum.

LES OGSÅ: Dette sier toppbloggerne om de nye retningslinjene

Bindinger

Bloggere har ofte blitt kritisert for å ha uklare skiller mellom reklame og redaksjonelt innhold. Manheim mener det ikke lenger er et stort problem. Men han mener bloggenes tilhørighet og tilknytning i en del tilfeller bør merkes tydeligere.

– Jeg tror leserne ofte kan få bedre hjelp til å se hva slags tilhørighet bloggen har. Det er nok ikke så mange av Vårt Lands lesere som lurer på hva slags tilhørighet avisa har, og om den slutter seg til medienes etiske retningslinjer. Men for bloggene er det annerledes, og det synes jeg i en del tilfeller kan gjøres tydeligere for leserne, sier Manheim.

Følg oss på Facebook og Twitter!

Les mer om mer disse temaene:

Sondre Bjørdal

Sondre Bjørdal

Sondre Bjørdal jobber i religionsavdelingen i Vårt Land.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kultur