Kultur

Popmusikk på livet løs

Synne Sanden 
bearbeider sorg og savn, og utforsker kjærlighet på godt og vondt, til musikk langt utenfor den brede pop-veien.

Hun spiller og synger sammen med Tord Gustavsen. 20. desember spiller hun også på hoved­scenen i Operaen, både solo og sammen med Thomas Dybdahl. 20. januar spiller hun og bandet hennes support for Jarle Bernhoft på Rockefeller i Oslo.

LES OGSÅ: – Blodig urettferdig at kvinner ikke får historier om og av kvinner

Forelskelse og sjalusi

Men Synne­ Sanden står først og fremst på egne artistbein med sin egen agenda. På debutalbumet bearbeidet hun sorgen over morens død. Neste album handlet om å finne tilbake til kjærligheten, etter mørketiden.

Nå legger hun siste hånd på tredjealbumet In Between Sparks, hvor hun tar for seg den skjønne og smertefulle forelskelsen.

– Jeg har kjent på forelskelsens euforiske glede, men også på sjalusien, og frykten for å bli avvist. Forelskelsene mine har gitt meg selvtillit, men også tatt den fra meg. Låtene som handler om dette, har fått den tiden de trenger, og den musikken jeg synes de fortjener. Jeg følger ­ingen hit-formel, men jeg er nødt til å gjøre det jeg føler er riktig, sier 25-åringen som vokste opp i Treungen i Telemark.

LES OGSÅ: Friskt fra Engegårdkvartetten

Bearbeidet sorgen

Vi treffer henne på kafeen på Parkteatret i Oslo, hvor hun er midt i skrivingen av en splitter ny låt.

– Sangene jeg skriver handler i stor grad om livet mitt. Ting jeg opplever, mennesker jeg møter, og egne følelser og reaksjoner. Gjennom sangene blir jeg konfrontert med meg selv. De som lytter vil kanskje også kjenne seg igjen. For meg handler kunst mye om å ta sjanser. Utfordre meg selv, slik at jeg kommer videre i livet.

Synne Sanden smiler mot sola som titter gjennom trærne i parken utenfor vinduet. Hun er forelsket, røper hun, i en kjæreste som har fått lese igjennom tekstene­ på den nye platen, der flere av låtene handler om ham og følelsene han trigger i henne.

Det var annerledes under a­rbeidet med debutalbumet When Nobody's Around fra 2011. Personen som var gjenstand for savnet, fortvilelsen og mørket som preget platen, var gått bort. Synne Sandens mor døde 47 år gammel, da datteren var 15 år.

– Det etterlot en smerte og skjørhet som ga meg et dårlig­ selvbilde. Vi stod hverandre nær, mamma og jeg. Vi kunne ligge i hver vår seng og skrive små dikt i hver vår lille bok. Hun var glad i ­musikk, særlig gospel og Sissel Kyrkjebø. Etter mammas død, oppdaget jeg at det var mulig­ å bearbeide sorgen musikalsk.

LES OGSÅ: «Eit imponerande langdikt frå ein av våre mest talentfulle poetar»

Fulgte hjertet

Før hun begynte­ å jobbe med When Nobody's Around, hadde hun lest et intervju med Tord Gustavsen, hvor jazzpianisten snakket om behovet for å bearbeide sin sorg musikalsk, etter en ulykke hvor nære familiemedlemmer mistet livet.

– Mens jeg lyttet på Tords The Ground, tenkte jeg at det kunne være en måte å komme videre på for meg også. Jeg fortalte ham det etter at jeg begynte å jobbe med ham, forteller hun.

Det første albumet hadde satt i gang prosessen med å komme videre i livet. Det neste, Climbing The Rainbow (2013), fikk et lysere­ tekst- og musikalsklandskap. Låten «The King Is My Kingdom», en nokså tempofylt og melodiøs pop-låt, som førte henne til finalen i Urørt på P3 i 2013, var fra dette albumet.

– Det var gøy plutselig å nå ut til mange flere. Samtidig følte jeg at albumet Climbing the Rainbow, som ble gitt ut like etter Urørt-finalen, bare hadde låter som var mer utilgjengelige og mørkere enn The King in my Kingdom.

Følg oss på Facebook og Twitter!

Bruker lyder

Behovet for å lage utfordrende pop utenfor listeformatet, kom da hun som tiåring fikk høre albumet Smiling And Wawing med Anja Garbarek.

– Flere venner lurte på hva i all verden jeg hørte på, de ­syntes det var sære greier. Men for meg ­åpnet det et helt nytt rom. Der også jazz, og islandske Björk, fant sin naturlige plass, sier Synne Sanden.

Disse artistene skapte en interesse for å eksperimentere med og bruke elektroniske lyder og samples. Nå, før den nye platen, gjør hun det sammen med produsenten Lars Fremmerlid.

– Jeg blander elektronisk og akustisk musikk. Gjør det som passer temaet. Det som passer meg.

Les mer om mer disse temaene:

Olav Solvang

Olav Solvang

Olav Solvang var kulturjournalist i Vårt Land i en årrekke, med særlig interesse for musikk. I 2019 utga han boka «Rytmer rett i hjertet - en beretning om den kristne populærmusikkens historie i Norge». Han anmelder populærmusikk for Vårt Land.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kultur