Plattform i solnedgang
Statoil la nylig fram sitt klimaveikart for det kommende tiåret. Forfatter synes det er interessant hvordan de har klart å framstille olje som klimavennlig.
Medieviteren Synnøve Marie Vik har nylig publisert en artikkel om Statoils visuelle selvframstillinger. Hun finner flere elementer som er med på å underminere eller hverdagsliggjøre miljøpåvirkningen, både lokalt og globalt.
Anne Karin Sæther, tidligere kommunikasjonssjef i Bellona, lanserer i neste uke boken De beste intensjoner. Her følger hun norsk oljehistorie og hvordan klimapolitikken har blitt utviklet i samsvar med denne. Hun ser mye positivt i Statoils ønske om å gå fra et olje- til energiselskap, men er også kritisk til hvordan Statoil har framstilt seg selv i mediene, i tråd med en skjerpet klimaoppmerksomhet i offentligheten.
– De fremhever konsekvent gass framfor olje, ved å vise til at gass kan erstatte kull. Men det er uklart i hvilken grad det faktisk gjør det. Dessuten har man de siste ti årene sett hvordan de har trukket fram befolkningsvekst og økende energibehov i retorikken sin. Men Statoils oppgave er å tjene penger, ikke å løfte folk ut av fattigdom.
Sæther finner det interessant hvordan Statoil, godt hjulpet av mange politikere, har lyktes med å framstille olje som klimavennlig.