Religion

Pastoren spør om Gud tror på Jesus

Den gode nyheten er ikke at du kommer til himmelen, men at himmelriket kom med Jesus, mener den bokaktuelle pastoren Harald Giesebrecht.

Noe radikalt skjer med måten vi snakker om kristen tro. I menigheten til pastor Harald Giesebrecht ble de enige om å stille spørsmålet: Tror Gud på Jesus? Kan den guden som lar ild falle ned fra himmelen for å fortære mennesker være den samme som oppfordrer oss til å elske våre fiender? Det førte til at pastoren skrev en bok med tittelen Ærlig talt, Gud!

###

En av pastorens yndlingssalmer var «Jeg har en venn som har gitt sitt liv», som både står i Den norske kirkes salmebok og synges blant adventistene i Giesebrechts eget kirkesamfunn. I dag synes han teksten er problematisk.

LES OGSÅ: – Ordet frelse er uforståelig

– I sangen må Gud klekke ut en plan for å frelse oss fra seg selv. Den frelsende tanken er å drepe Jesus slik at han slipper å drepe oss. Jesus er altså vennen som frelser oss fra en voldelig Gud, sier pastoren.

Vil du foreslå den ut av salmeboka?

– Det er en del salmer jeg ikke ville brukt uten å kommentere og forklare dem. Jeg ville ikke satt opp denne sangen i en gudstjeneste, men mindre det var for å vekke ubehaget rundt hva den sangen faktisk sier.

Takker nyateistene

Giesebrecht sier han selv har sittet fast i angstfylte gudsbilder. Nå gleder han seg over å kunne fortelle at Jesus forkynte noe helt annet. Hans bok er i stor grad skrevet som et svar til kritikken som er reist av nyateister som Richard Dawkins og Christopher Hitchens.

– Jeg mener nyateistene gjør oss kristne en stor tjeneste ved å konfrontere oss med hvordan et slikt evangelium fremstiller Gud som en voldelig tyrann, sier pastoren.

Nylig kom Marcus J. Borgs bok Gjenoppdag kristendommen på norsk. Blant mange bøker Giesebrecht viser til, er dette en som lover en nytenkning om alt du har lært om Guds vrede.

– Vi trenger å forkynne evangeliet på en ny måte, som ikke framstiller Gud som et monster eller en psykopat, men hvor han likner mer på Jesus, sier Giesebrecht.

Da han leste Marcus Borgs bok, kjente han igjen så mange av sine egne spørsmål og tanker at han måtte sjekke i bokhylla: Hadde han lest den og ubevisst kopiert den?

– Hvorfor kommer disse tankene nå?

- Jeg tror kanskje vi er kommet til et punkt hvor kritikken av kristendommen begynner å nå inn. Kanskje er det også en opplevelse av at man ikke når gjennom med den tradisjonelle formidlingen av evangeliet, og at det vanlige fokuset på himmel og helvete høres mer ut som en egoistisk rømningsplan enn en løsning på verdens utfordringer, sier Giesebrecht.

Tror på oppstandelsen

Som Borg gjør det, tar også Giesebrecht opp de samme argumentene om hva forsoningsteoriene sier om Guds karakter. Det er først når det kommer til troen på oppstandelsen at han må si seg uenig med Borg. Når adventistpastoren fortsatt synes han kan kalle seg selv en konservativ teolog, er det fordi han tror på oppstandelsen – bokstavelig talt. Han mener Jesus stort sett sa og gjorde det evangeliene hevder han sa og gjorde. Men han synes de gamle kategoriene er vanskelige å bruke fordi de blir oppfattet forskjellig i ulike kirkesamfunn.

LES OGSÅ: Jesusforskningen blir bredere

Ellers er Giesebrecht overrasket over hvor enig han er med den antatt liberale Borg. Begge er opptatt av at vi først må skjønne hvordan Bibelens fortellinger ble forstått første gang.

– Bare når vi har hørt hvordan ordene resonnerte den gangen, kan vi avgjøre hva de skal bety for vår tid og våre liv. Jeg definerer meg som konservativ fordi jeg mener hele Bibelen er inspirert. Samtidig er jeg på linje med Borgs måte å tolke den på. Hvor det plasserer meg – si det?

Skyr selvmotsigelser

Hans eget bibelsyn har måttet tåle en runde i trommelen. Selvmotsigelser har han ikke villet leve med.

Paradokser kan jeg leve med, men ikke selvmotsigelser. Oppdager jeg at troen min er selvmotsigende, er jeg villig til å tenke nytt. Når boken min blir skarp i tonen, er det for å få fram motsetninger i håp om at mennesker er villige til å tenke nytt.

– Hva er den store selvmotsigelsen du finner i Bibelen?

– Det er mellom den Gud som åpenbares i Jesus og mye av det som skjer i Det gamle testamentet. Den selvmotsigelsen må løses. Jeg går så langt som til å hevde at siden Jesus presenterte oss for en ikke-voldelig Gud, så må Gud være ikke-voldelig. Det er premisset i boken.

– Hva er den viktigste nye innsikten?

– At evangeliet Jesus forkynte ikke hadde et individuelt sikte på at man kommer til himmelen når man dør. Det var et budskap om at Guds rike har kommet til jorden med Jesus. Nyskapningen har begynt med Jesus og de som er med på prosjektet hans. Det vi drømmer om skal skje en gang i fremtiden, har begynt med Jesus. Evangeliet blir da ikke at vi skal komme til himmelen når vi dør, og at vi i mellomtiden skal lindre smerte mens vi venter på evakueringen. Evangeliet er at Jesus er kongen for dette nye annerledesriket. Å følge ham, er å følge ham i en ny etikk og en ny måte å leve på og en ny drøm for verden. Troen på evig liv i en gjenskapt verden er fremdeles viktig, men frelsen og livet i verden blir ikke to, men én ting. Evangeliet og det å være med å løse problemene i verden blir ett og det samme.

Ligne Jesus

– Hva om vi kunne få Gud til å ligne mer på Jesus, spør du. Hva vil du med et slikt spørsmål?

– Jeg mener det løser så mange problemer særlig med Det gamle testamente. Hvis Gud er som Jesus, så er han ikke slik han bokstavelig kan forstås i GT. Det løser konflikten med tankegangen om den stedfortredende lidelse, at Gud må drepe noen for å tilgi. Er Gud som Jesus, har han en helt annen holdning til mennesker med problemer. Det løser problemet med mange forestillinger om helvete og fortapelse. Er han som Jesus, er han ikke en voldelig person som ønsker å ødelegge mennesker. Jesus refser disiplene selv for tanken på å kaste ild på folk. Grunntanken i boken er at hvis vi tar på alvor at Gud er som Jesus, så forsvinner mange av innvendingene mot Gud som frastøtende. Det nye testamentes tydelige budskap er jo at åpenbaringen av Gud i Jesus trumfer all tidligere åpenbaring. Ingen har noen gang sett Gud, skriver Johannes, men Jesus har vist oss hvem han er, sier forfatteren.

Les mer om mer disse temaene:

Arne Guttormsen

Arne Guttormsen

Arne Guttormsen er kulturjournalist i Vårt Land.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Religion