– Vi er stolte og ydmyke, sier Mari Silje (fiolin) og Håkon Samuelsen (cello) mellom prøvene med Stavanger Symfoniorkester.
Onsdag var det internasjonal lansering for Universal-albumet med dobbeltkonserten Pas de deux. I et utsolgt Stavanger konserthus med James Horner i salen.
Verket ble urfremført av Royal Liverpool Philharmonic Orchestra i høst. Dirigent ved den anledningen, og på det nye albumet, er Oslo-filharmoniens sjefdirigent Vasily Petrenko.
Følg oss på Facebook og Twitter!
Huskonsert
Det hele begynte på en julekonsert i Vang kirke i 2010, der Samuelsen-søsknene var solister. Den norske filmskaperen Harald Zwart var programleder i NRK-sendingen sammen med prinsesse Märtha Louise. Noen måneder senere spilte Mari Silje og Håkon Samuelsen på en huskonsert hos Veslemøy og Harald Zwart i California.
– James Horner var invitert, men ble veldig forsinket, så vi tenkte at hele opplegget gikk i vasken. Men til slutt kom han og vi tok et par ekstranumre, litt Ole Bull og Johan Halvorsens Passacaglia over et tema av Händel, forteller de.
Han ble tydelig imponert, og etter konserten tok Mari Silje mot til seg og spurte om han kunne tenke seg å skrive musikk for dem.
LES OGSÅ: Ordløse sanger beveger
Dobbelkonsert
– Til vår store glede og overraskelse sa han ja på stedet. Vi stod der ganske paffe, men neste dag tilbrakte vi ti timer sammen. Da skjønte vi at dette var alvor, forteller hun.
Siden har de jobbet tett sammen rundt konserten, som er den første kjente dobbeltkonserten siden Brahms skrev sin i 1888.
– Han ville bli kjent med oss før han gikk løs på komponeringen, og ville vite litt om våre planer og visjoner – for å sikre seg at verket ville ha en fremtid, forteller de.
Nå foreligger det konkrete planer om flere fremføringer internasjonalt, så foreløpig havner ikke verket i skuffen.
– James Horner er en komponist som liker å flytte grenser. Vi tror han tente på muligheten til å bevege seg litt uten komfortsonen. Han hadde skrevet filmmusikk i 30 år og hadde nok lyst å gå løs på et nytt orkesterverk, tenker de.
LES OGSÅ: Knapt en faktabok på nynorsk
Lyrisk
Etter flere års jobbing møttes de utenfor Covent Garden i London. Der stod James Horner med partituret i en brun konvolutt.
– Vi fant et sted å øve og bladspilte for harde livet mens Horner gikk gjennom verket sammen med oss på klaver. Vi hørte med en gang hvor godt han vevde fiolin og cello sammen, og hvor vakkert og lyrisk det låt. Musikken er full av fargenyanser og timinger som skal stemme for at det skal bli et organisk hele. Horner er en av verdens fremste til å skape en helhet av bilder og musikk - og åpner opp for fantasien, sier søskenparet som er glade for å ha ham i salen i kveld.
– Han flyttet på en avtale rundt en ny Mel Gibson-film for å være her, det setter vi stor pris på.