Inntil nå har Tore Thomassens mange barneutgivelser kun vært tilgjengelig i fysisk format, men nå vil de også bli tilgjengelig på strømmetjenester.
– Barn må tas på alvor, de lar seg ikke jukse med. Musikk virker uavhengig av alder, den setter seg i ryggmargen på liten og stor. De som mener det holder å gi barn en lystig, enkel og ofte kalkulert sang, har ikke skjønt at barn ikke vil ha slike sanger. De vil ha sanger som får dem til å tenke seg om, sier Thomassen.
LES MER: Tore Thomassen tar oss tilbake til virkeligheten
La lista høyt
Christine Sandtorv var tidligere med i det anerkjente popbandet Ephemera. Etter at hun fikk barn, har hun gitt ut fire barnealbum. I likhet med Thomassen, har hun sittet i Spellemannjuryen for barnemusikk. Slett ikke alt holdt mål.
– Jeg bestemte meg for å legge lista høyt på egne barneprosjekter. Det gjaldt sangenes innhold, instrumenteringen og lyd og lys under konsertene. Samtidig kan det være nok å slå takten på en pappkartong også.
Christine Sandtorv er enig med Thomassen i at barn ikke må undervurderes. De liker ikke bare lettfordøyelig tekst og musikk.
– Jeg har fått god respons på sangen «Halen mellom beina», som handler om prestasjonspress.
LES MER: Solid søndagsmusikk
Etterlyser åpnere flater
Tore Thomassen har i over 30 år reist Norge på kryss og tvers og opptrådt for både voksne og barn. Han har unngått «musikk på boks», som gjerne er laget i all hast. Det siste må ikke forveksles med elektronisk musikk, som han slett ikke har noe imot.
– Elektronisk musikk kan være både levende og flott. Kritikken min går ikke på bestemte musikksjangere eller musikkinstrumenter, men hastverksarbeid med lettvinte løsninger.
MGP jr. er et eksempel på slike lettvintheter, mener Thomassen.
– MGP jr. lar barn presentere seg for et stort publikum. Det er bra, men NRK bør ha en ambisjon om å ha åpnere sendeflater enn musikk-konkurranser. De kunne for eksempel laget et program om hvordan barn får spille og utvikle seg på kulturskolene våre, uten frykt for å bli stemt ut, eller havne nede på resultatlista.
Bare barneplate
Da Tore Thomassen kom med sin forrige barneplate i 2014, ringte han NRK Sørlandet og lurte på om det var aktuelt for dem å anmelde plata? Det var det ikke.
– Det var begrunnelsen deres, «det er jo ei barneplate!», som jeg reagerte på.
Også i kristne sammenhenger er han blitt møtt med skepsis, når han har laget barnesanger som skiller seg fra det helt enkle og gjenkjennelige konseptet. På plata Skatteskrin fra 2005, benyttet han seg av en jazz-trio.
– Det var barnemusikk med jazz-feeling. Flere barnekorledere sa til meg at dette ikke var musikk for unger, fordi den ikke var enkel nok.
Feil gudsbilde
På albumet Songen om Maria for IKO var oppdragsgiveren fornøyd da han leverte dem tekstene. Thomassen hevder at pipen fikk en annen lyd da de en uke senere fikk høre musikken.
– De mente det var for mange sanger i moll. Jeg spurte om ikke moll passet bedre enn dur, til en tekst om en høygravid Maria som red 180 kilometer på et esel fra Nasaret til Betlehem. Vi kan ikke pynte på fakta, og heller ikke bibelhistorien. Det vil gi barna feil virkelighetsoppfatning og et ensidig bilde av både Gud og troen, sier Thomassen.
Han synes det har vært for mange kristne barnetekster om å være unik, spesiell, og tøff nok.
– Er man ni år, så er det ikke så lett å føle seg hverken unik eller tøff. Barns tankeverden og selvbilde må få plass i både den virkelige verden rundt dem og i gudsbildet deres.
Greit med moll
Forlagssjef i IKO, Heidi Andersen, hadde ikke begynt å jobbe for IKO da de ga ut Songen om Maria. Hun har heller ikke hørt om det Thomassen forteller før nå.
– IKO har ikke nedfelt noe skriftlig når det gjelder kriterier for barnemusikken vi gir ut, men vi er opptatt av at det skal kommunisere med barna på en god måte; både inspirere og utfordre dem. Jeg ville ikke hatt problemer med noen sanger i moll-dur. Men hadde det bare vært moll-sanger på en juleplate, ville jeg reagert. Jula handler først og fremst om en stor glede.