Kultur

Ny undersøkelse: Facebook kupper nyhetsbildet

Sosiale medier har blitt den viktigste nyhetskilden for unge. Mange frykter at fellesskapet svekkes når utvalget av nyhetssaker spesialtilpasses for oss.

– Jeg abonnerer på forskjellige nyhetssider på Facebook, og føler jeg får meg det som er viktigst for meg der, sier Helena Bjørbekk.

Sammen med vennene Mathias og Kasper tilhører hun den økende andelen av befolkningen som helst får nyheter servert gjennom sosiale medier.

– Jeg synes det gir meg et godt overblikk. Særlig fordi jeg abonnerer på nyheter uavhengig av hva vennene mine abonnerer på, sier Bjørbekk, som går på videregående skole i Bærum.

Blant unge mellom 18 og 24 år, har sosiale medier blitt den aller viktigste nyhetskilden, ifølge en ny undersøkelse av Reuters Institute for the Study of Journalism. Steen Steensen, som leder Institutt for journalistikk og mediefag ved Høgskolen i Oslo og Akershus, mener utviklingen har flere problematiske sider.

– En konsekvens av dette er at vi ikke lenger vet hvilke kriterier nyhetene velges etter, sier Steensen.

LES MER: Presidentkandidatene kjemper om velgernes likes

LES MER: NRK får skryt for å kryptere

Slagside

I vår har Facebook blitt beskyldt for å løfte frem nyhetssaker som fremmer en liberal, politisk agenda, på bekostning av saker som fremmer en konservativ agenda. Facebook har benektet beskyldningene, men Steensen mener de uansett viser at den redaksjonelle utvelgelsen blir mer lukket og mindre gjennomsiktig.

– Pressen velger saker med utgangspunkt i et samfunnsoppdrag. For Facebook er det andre ting som gjelder. For et demokratisk samfunn er det en fare når nyhetskriteriene funderes i en kommersiell algoritme, som er kontrollert av et konsern, som ikke har ansvar å formidle uavhengig informasjon til folk.

Resultatet kan bli en svekkelse av den felles offentligheten som mediene har bidratt til å skape, til fordel for flere sub-offentligheter, frykter Steensen.

– Utviklingen kan lede mot ekkokammer-tendenser, hvor vi kun får nyheter fra folk som ligner oss selv, sier Steensen.

– Har ikke mediene alltid valgt saker ut fra hva de tror leserne vil lese?

– Jo, men selv om pressen alltid har vært kommersiell, så har den samtidig operert ut fra Vær varsom-plakaten og tanken om at pressen har et samfunnsoppdrag. Dette mangler hos Facebook, sier Steensen.

LES MER: Er du bekymret for at barna dine bruker for mye tid på mobilen?

Angst og aksept

Over halvparten som har svart på undersøkelsen sier at de synes det er greit at algoritmer velger ut nyhetssaker for dem. Når dette gjøres, sier 36 prosent at de ønsker å få forslag basert på hva de har lest før, mens 22 prosent vil få presentert nyhetssaker basert på hvilke saker vennene deres har lest.

Men ikke alle ser positivt på at vi nå kan få nyhetene automatisk valgt for oss. Blant nordmenn i undersøkelsen sier hele 68 prosent at de er bekymret for å gå glipp av viktig informasjon, dersom nyhetene vi får servert plukkes ut av algoritmer i stedet for redaktører.

– Folk synes det er praktisk å få en algoritme til å velge ut nyhetene for dem, men de er samtidig redde for konsekvensene av å gå glipp av saker som utfordrer holdningene deres, sier Nic Newman, én av forskerne bak undersøkelsen, til BBC.

Mer smarttelefon

De fleste i undersøkelsen svarte at de bruker smarttelefonen sin til å få tilgang til nyheter. Dette er mest utbredt i Sverige, hvor 69 prosent ser nyheter på telefonen – etterfulgt av Sør-Korea (66 prosent) og Norge (64 prosent).

Folk leser heller nyheter via sosiale medier enn på en nyhetsnettside. Men når vi leser nyheter på sosiale medier, legger vi som oftest ikke merke til hvilken nyhetsorganisasjon som står bak saken, ifølge undersøkelsen. Nic Newman sier til BBC at dette innebærer et dilemma for mediehusene.

– På den ene siden har de ikke råd til å ignorere sosiale medier, særlig ikke om de vil nå ut til unge og til kvinner. Men da risikerer samtidig mediene å miste kontrollen, og drive leserne videre til annet innhold. Derfor er det viktig å veie opp bruken av sosiale medier med å arbeide for å skape en lojal brukerbase, sier Newman til BBC.

Les mer om mer disse temaene:

Sondre Bjørdal

Sondre Bjørdal

Sondre Bjørdal jobber i religionsavdelingen i Vårt Land.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kultur