Musikk

Ny messemusikk med heftige rytmer

Komponist Frøy Aagre har laget en messe om livet selv, om fødsel og død. Kontrastene i livet forsøker hun å gjenspeile i den musikalske dynamikken.

Frøy Aagre er sopransakso­fonist, og liker å spille på lag med korstemmer.

– Jeg prøver å blende inn sakso­fonen med sopranene i ­koret, og jeg bruker gjerne bassrekka til å sette en litt heftig rytme, det er noe jeg har med meg fra jazzen, forteller hun.

Som komponist tar hun med seg bakgrunn fra både klassisk og jazz. Hun har ikke jobbet mye med kirkemusikk, men i 2012 skrev hun et messeledd, Gloria, på bestilling fra Schola Cantorum. I fjor fikk hun spørsmål om å skrive en hel messe for Oslo ­Internasjonale Kikemusikkfestival og Det Norske ­Jentekor. Det nye verket inkluderer også strykere og Andreas Ulvo på tangenter.

– Jeg tok med meg Gloria-satsen, som la noen føringer. Men tilnærmingen ble annerledes ut fra den rene og klare klangen i jentekoret.

LES OGSÅ: – Glede ikke er å se bort fra ­smerten, men å holde seg oppe og nærmest «overdøve» den med sang, dans og ­glede, sier Bente Johnsrud.

Messe

De tre nye satsene ble fort til fire, nå skal alle fem samles i en messe som fremføres i Frogner kirke i kveld.

– Det var luksus å få med seg to gode kor og et drømmelag av musikere. Det ble et overskuddsprosjekt og jeg kom i en flyt som gjorde at jeg måtte lande fem ­satser før jeg var i mål.

Å jobbe med liturgi var noe helt nytt.

– Jeg har jo med meg de store, kirkemusikalske verkene, og har med noen reflekser derfra. Men jazztradisjonen er nok vel så hørbar. Å komponere innenfor helt nye rammer var en ekstra­ ­inspirasjon til å skape et helt eget uttrykk.

– Dessuten har jeg funnet ut at sopransaksen låter helt fantastisk i kirkerommet, sier hun.

Frøy Aagre liker å flørte med rytmer, uansett hvilken sjanger hun komponerer i. Og hun liker å tildele sangerne instrumentalroller. Sammen med dirigent Tone Bianca Sparre Dahl får hun bassrekka i Schola Cantorum til å lage mer og mer heftige synkoper.

– Korene jeg komponerer for risikerer å fremtre som rytmeinstrumenter, og sangerne blir sterkt delaktige i fremdrift og timing. Det attacket jeg kjenner fra kontrabassen, overfører jeg her til bass-stemmene i koret.

Tekstene er basert på den klassiske liturgien.

– Jeg er tett på teksten når jeg komponerer og prøver å hente ut lyden av ordene for å lage en klang og betoning som stemmer med innholdet. Jeg leter også frem musikk fra selve rytmen i ordene, og oversetter det til instrumentale uttrykk, forteller hun.

Spontant

Hun tror på en sterk konsertopplevelse i Frogner kirke.

– Jeg drømmer om en fremførelse der alle stemmer og instrumenter er på bølgelengde og reagerer spontant på hverandre. Når alle gode krefter drar i samme retning – og gir seg hen – da vil magien oppstå, sier Frøy Aagre.

Dirigent Tone Bianca Sparre Dahl har samarbeidet mye med Frøy Aagre og er begeistret over tonespråket.

– Hun våger å skrive enkelt og effektfullt. Hun lager klangbad som du kan hvile i, og lager musikkopplevelser der du ikke må oppnå noe eller forstå alt. Hun komponerer musikk som underbygger teksten, og i Gloria er det koret som akkompagnerer hennes saksofon, som ligger på toppen av korklangen, sier dirigenten.

Dirigent Anne Karin Sundal-Ask skal dirigere Det Norske Jentekor i de fire nye messeleddene. Hun gleder seg til samøving i helgen.

– For oss som jobber med samtids- og folkemusikk er det spennende å møte jazztradisjonen.

De fire satsene Jentekoret fremfører er høyst forskjellige. To av dem er konsonante, med vakre klanger.

– Credo-satsen er mer utfordrende rytmisk, der koret også skal bevege seg rundt i rommet mens de synger. Og i Kyrien velger solisten inngangstonen fritt, og koret må følge opp deretter. Men vi er vant til å bli utfordret og dette vil jentene lande fjellstøtt, sier Sundal-Ask.

Lars O. Flydal

Lars O. Flydal

Lars O. Flydal har i mange år vært journalist og fotograf i Vårt Land, og har dekket både kultur- og kirkeliv.

Mer fra: Musikk