Kultur

Norske Soul Children inntar USA

Den første spiren til den norske Soul Children-bevegelsen ble sådd av et lignende kor i Chicago. Det nådde aldri ut til resten av USA. Nå gjør Oslo-avleggeren jobben for dem.

Mannen bak Soul Children of Chicago er Walt Whiteman. Det var han som først ga 
norske Ragnhild Hiis Ånestad ideen til det som er blitt en 
gedigen Soul Children-bølge, med 
over 200 Soul Children-kor i 
Norge og over 100 tilsvarende kor i ­andre land. Men i opphavslandet USA har ikke bevegelsen 
festet seg ennå. Det prøver 
Oslo Soul Children å gjøre noe med.

– Vi har fått kjempegod mottagelse her borte. Selv om Los Angeles er en høyborg for gospelkor, og var hjembyen til ­Andrae Crouch, er det så vidt jeg vet fremdeles ikke noe tilbud for dem mellom 10 og 15 år, sier Hiis Ånestad, som har dirigert og ledet Oslo Soul Children siden 2001.

LES MER: Lisa Børuds gospelbakgrunn

Impulser og inspirasjon

De 70 deltakerne på den femte USA-turen til Oslo Soul Children (hvor også Oslo Soul Teens var med), var i tillegg medlemmer fra tilsvarende kor i Randesund, ­Olden, Sandane, Tinn, Sandnes, Haugesund og Sandnes, pluss flere regionale kontakter, ledere og foreldre i Soul Children-familien.

Første dagen i Los Angeles fikk de unge norske soulsangerne øve med stifteren av og dirigenten for L.A. Mass Choir, Donald Taylor, som i 20 år har formidlet moderne gospel for amerikanerne. For det norske koret ble det et møte med en av de største korprofilene «over there». For Taylor ble det et møte med en aldersgruppe han slett ikke var vant til sang soul og gospel, og slett ikke på et så høyt nivå.

Også produsent, komponist og mannen bak det Grammy-vinnende koret Sounds of Blackness, Gregory A. McPherson, lot 
seg imponere av den norske korgjengen da han jobbet med dem under innspillingen av nye sanger i Westlage Studioes i Beverly Hills.

– Kan vi gi amerikanerne noen nye ideer og impulser, er det flott. Samtidig er Los Angeles-turen også med på å inspirere våre sangere, ledere og foreldre, som legger ned mye tid og krefter 
på dette arbeidet, sier Hiis Ånestad.

LES MER: Fra Korsvoll bedehus til mainstream

Under konserten i Sjømannskirken i San Pedro var det stor ­jubel for det norske Soul Children-koret.

Choralerna-sound.

Uken i Los Angeles ble avsluttet med Soul Children-konsert i Sjømannskirken. Dagen i forveien hadde koret varmet opp med en improvisert spontankonsert ved piren i Santa Monica. Plutselig fikk 
gatesangere, en halvnaken slange­temmer og selgere av varme­ grillretter mer konkurranse enn de satte pris på. ­Turister og andre forbipasserende ville heller bruke tid 
på de unge sangerne med 
den spesielle gospel-soul-stilen.

Svenske Peter Sandwall, som var invitert med på USA-turen, 
og var den musikalske hjernen bak koret Choralerna 
på 1970-tallet, har sin del av æren for nettopp den korlyden. Da Sandwall ble musikklærer ved Staffeldsgate i Oslo, var Ragnhild Hiis Ånestad en av hans første elever.

– Peter lærte meg omtrent alt jeg kan om korlyd og kordrift. Oslo Soul Children er derfor mer barn av Choralernas gospel-­tradisjon enn av Ten Sing. Blandingen av Choralernas gospel-soul og mer moderne pop er blitt den norske Soul Children-sounden, sier Hiis Ånestad.

– Hva var hemmeligheten bak Choralerna-sounden, ­Peter Sandwall?

– Vi hadde en overstemme og en understemme på melodien, og alle kormedlemmene sang parallelt. Et nokså enkelt, men effektivt konsept, enten man 
er seks eller 60 år. Oslo Soul Children løser dette veldig bra, smiler 68-åringen Peter Sandwall.

LES MER: Barnegospel-springbrettet

Døråpner

En annen viktig bakmann for Oslo Soul Children, først i Norge, nå også i USA, er Larry Bringsjord. Han har gitt ut korets album på sitt eget plateselskap, MTG. Tidligere var han sjef for Spellemannprisen, og har et stort kontaktnett i musikkbransjen. Det har kommet Oslo Soul Children til gode. Bringsjord har også vært en døråpner under USA-turen. Datteren Maria, som var den første som meldte seg til Oslo Soul Children i 2001, jobber nå i kulissene for koret sammen med faren.

– Flere av de 20 korene jeg opp gjennom årene har dirigert, hadde­ Peter Sandwalls Choralerna-låter på repertoaret. Artig at tradisjonen føres videre med Soul Children, og at den nå også kan se ut til å få gjennomslag i USA, sier Larry Bringsjord.

LES MER: Soul Children fylte Oslo Spektrum

Kall

Ragnhild Hiis Ånestad mener Soul Childrens suksess ikke hadde vært mulig uten ­Larry Bringsjord. Sistnevnte er rask med å gi det meste av æren tilbake til dirigenten.

– For Ragnhild er visst ingenting umulig, heller ikke å få gjennomslag for Soul Children i USA. Da hun ringte meg og sa hun ville leie Oslo Spektrum for å ha en stor Soul Children-festival, ba jeg henne roe seg litt ned. Det var fint hun var på hugget, men stort var vel ikke Soul Children blitt, sa jeg. Men hun insisterte, og resultatet ble et Soul Children Mass Choir med 2.000 sangere som fylte Oslo Spektrum.

Ragnhild Hiis Ånestad kaller arbeidet med Soul Children for et kall:

– Det var jo ikke noe kristent kortilbud for de mellom 10 og 15 år. Hvorfor skulle ikke de også kunne oppleve fellesskapet og samholdet i et kor? Og dessuten få være med å forkynne evangeliet og prege samfunnet med kristne verdier? spør Hiis Ånestad, like entusiastisk 16 år etter oppstarten.

Larry Bringsjord sier arbeidet med Oslo Soul Children for hans del også handler om å gi litt tilbake til et miljø som har betydd mye for ham.

– Jeg ble kristen da jeg var med i et lignende kor. Derfor føles det godt å bidra til å gjøre et så bra konsept som Soul Children kjent, også utenfor menighetsgrensene. Ja utenfor landegreensene også, legger han til.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kultur