Bøker

Noen av norsk operas største skuer ­bakover

Trond Olav Svendsen gir ut intervjubok med tre operasangere.

– Dette er tre av våre mest feirede sangere, sier Trond Olav Svendsen om trioen han nylig har gitt ut bok om.

– De har gjort mye her hjemme, men også funnet veien ut på de store, ressurssterke scenene i verden.

Han har tidligere skrevet bøker om Kirsten Flagstad og operahøgskolens historie. Nå er historikeren aktuell med Operasamtaler, en samtalebok der han sammen med operasanger Frode Olsen («jeg vil understreke at boka er Frodes opprinnelige prosjekt») har intervjuet Ragnar Ulfung, Knut Skram og Terje­ Stensvold.

Imponerte Stravinskij

Ragnar Ulfung (92) begynte sin karriere som operasanger allerede før Norge hadde fått sin en egen opera. Han «gjorde svenske av seg», forteller Svendsen, og ble del av Kungliga teatern på slutten av 50-tallet.

– Han sang hovedrollen i The Rake's Progress satt til scenen av Ingmar Bergman. Under en av forestillingene var Igor Stravinskij i salen, og han ble så ­imponert at han fikk ham med seg til USA.

Siden ble han en ledende tenor gjennom sine fjorten sesonger på Metropolitan Opera i New York, og opptrådte også på de fleste store scener i Europa.

Aktiv pensjonist

Mens Knut Skram (82) tok arkitektstudier ved Universitetet i Montana, ble han fanget opp av et par sangpedagoger. Han begynte dermed å få sangundervisning, og i 1964 – tre dager etter hans første konsert – ble han engasjert hos Den norske opera. Glyndebourne-­festivalen ble et springbrett til utlandet, forteller Svendsen. Skram opptrådte på den høythengende operafestivalen i ni sesonger.

– Han synger hovedrollen i det som skal være den mestselgende opera-DVD-en gjennom tidende, en oppsetning av Mozarts Figaros bryllup i 1973. Dessuten har han sunget Verdi-hovedroller i Italia. Det er ikke mange nordmenn som har sunget italienske roller på italienske scener, sier Svendsen.

Etter 42 år som sanger, ­pensjonerte Terje Stensvold (77) seg i 2014. Han hadde en lang karriere som baryton på vår nasjonale operascene, men ved årtusensskiftet skjedde det noe. Den internasjonale operaverden fikk øynene opp for Stensvold, og i en alder av 57 – fem år etter formel pensjonsdato ved Den norske opera – begynte han å opptre på ledende operascener.

MER OM OPERA:

Den nye operasjefen vil løfte hele Opera-Norge

Han ville egentlig ikke drive med musikk. Nå er den prisvinnende operasangeren Audun Iversen igjen aktuell som «en rundbrenner av dimensjoner».

Operasangeren er prest i domkirken: - Vi prester må ut av komfortsonen

---

Fakta:

---

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Bøker