Kultur

Nathalie Stutzmann: – Det er mye liv i stillheten

Den tidligere sangstjernen Nathalie Stutzmann blir ny sjefdirigent for Kristiansand Symfoni-orkester. – Vi må melde oss inn i hverdagen til folk, sier hun.

Franske Nathalie Stutzmann har vært i toppdivisjonen av mezzosopraner. For seks år siden begynte hun å dirigere. Nå er det blitt hovedbeskjeftigelsen, og hun gleder seg til å ta fatt på jobben som ny sjefdirigent i Kristiansand. Hun blir da Norges andre kvinnelige sjefdirigent for et symfoniorkester, i en bransje som har vært mannsdominert. Hanna Chang ble i fjor sjefdirigent for Trondheim Symfoniorkester.

– Jeg har dirigert orkesteret bare én gang, men kjente umiddelbart den gode følelsen og kontakten. Entusiasme og kvalitet er på plass, men det viktigste er den musikalske responsen som helt spontant fortalte meg at vi er på bølgelengde, sier Stutzmann.

LES MER: Herbert Blomstedt om Johannespasjonen

Lekenhet

Hun oppdaget også orkesterets lekne tilnærming til musikken.

– Vi hadde det gøy sammen fra første takt, og sammen skal vi utvikle orkesteret til å bli en enda viktigere del av dagliglivet for mennesker i Kristiansand. Med nytt konserthus ligger alt til rette for at vi skal bli et sterkt aktivum, og ikke noe utkantfenomen som noen få skal nyte godt av, sier den nye sjefdirigenten.

Symfonisk

Hun vil åpne opp for alle kunstuttrykk og mener symfoniorkesteret har en nøkkelrolle i å dele kunstopplevelser med folk.

– Noen mennesker føler fortsatt distanse til symfonisk musikk, og de veggene er det vi i bransjen som har bygget. Da må vi også være med på å rive dem ned! Vi må melde oss inn i hverdagen til folk – de må få se oss i joggesko og jeans. Jeg vil ha åpne øvelser, og orkesteret må være mer fysisk til stede på gater og torg, sier hun og tenker seg konserter som en naturlig del av det sosiale liv, slik hun er vant til i sitt hjemland Frankrike.

Gi mening

Nathalie Stutzmann er opptatt av å lytte til lytterne.

– Jeg får respons fra mennesker som har fått livene sine snudd opp ned på grunn av musikk. Vi må ikke være beskjedne og tro at vi bruker uforholdsmessig mye tid på noen tegn på et papir. Vi har en uhyre viktig samfunnsrolle; 
vårt oppdrag er å løfte livene til menneskene – intet mindre. Jeg kan ikke tenke meg noe viktigere enn å skape mening – og gi energi til de som lytter på oss, sier hun.

Energi

Selv blir hun tillagt nærmest atomisk energi av kritikere og publikum.

– Men det stemmer ikke, det er musikken som utgjør kraften. Musikk og kjærlighet er mine viktigste energikilder. Uten musikk blir jeg som et flatt batteri uten lader, sier 
Stutzmann.

Messias

Denne uken er hun i hovedstaden for å dirigere Oslofilharmonien, som hun har elsket å synge med. Sammen med Oslo filharmoniske kor skal de fremføre Händels Messias.

– Dirigentlegenden Nicholas Harnoncourt har sagt at det avgjørende i å dirigere Messias består i å få alle musikerne til å være religiøse i to og en halv time – hva er din tilnærming?

Dimensjoner

– Beskrivelsen er god. Men verket er ikke bare knyttet til tro, selv om det er viktig for mange tilhørere. Messias representerer det beste i menneskeheten, og noe bestandig. Vi gjør de samme feilene igjen og igjen, men musikken står der og minner oss om en annen dimensjon – noe ut over hverdagen – som du fort kan bli avhengig av! mener hun.

Advent

Hun beskriver det også som å oppgi noe av seg selv, som gir deg innpass til en ekstra forståelse. Hun mener Messias egner seg utmerket som juleforberedelse.

– Jeg liker også den enorme variasjonen i stemninger. Farger og rytmer skifter, og for meg er det en egen tilfredsstillelse å gjøre hele verket – selv om det tar tre timer, forteller hun.

– Preges din dirigentrolle av bakgrunnen som sangsolist?

– Mange påstår at jeg søker mot noe sangbart (cantabile) i min tilnærming. Det er ingen programerklæring fra meg selv. Som sanger er jeg likevel sterkt opptatt av at musikken skal puste uanstrengt. Pausene er et viktig element i fraseringen – det kan oppstå mye musikalsk liv gjennom stillhet, sier Nathalie Stutzmann.

Les mer om mer disse temaene:

Lars O. Flydal

Lars O. Flydal

Lars O. Flydal har i mange år vært journalist og fotograf i Vårt Land, og har dekket både kultur- og kirkeliv.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kultur