Musikk

Kraftfull framføring av Wagners Valkyrien i Operaen

Første akt av Valkyrien ved Den Norske Opera fikk oss til å flyte opp i Richard Wagners sfære og bli del av det hele.

Denne én times akten består i det store og hele og litt flåsete sagt av å gjøre tingene klinkende klart: At kjærligheten betyr alt. Én time er naturligvis kort når «jeg elsker deg» skal fortelles/synges/spilles ut i alle forvridninger - men ta det med ro, Nibelungenringen, som førsteakten Valkyrien er en knøttliten del av, tar i sin massive bredde 19 timer! Det er lenge, kan du si. Jeg vil heller si at temaet er langt som et helt liv – og bør være det.

Markante skikkelser

De tre markante Wagnersangerne, svenske Elisabet Strid og Michael Weinius og norske Jens-Erik Aasbø (som skulle ha sunget under Wagner-festspillene i Wagner-byen Bayreuth i sommer, men så kom koronaen) hadde stemmene og mimikken å holde seg til. Kledelig kraftfulle stemmer og sansende, nyanserte ansikter og øvrig kroppsspråk fortalte «alt», med svulmende og «skummel» orkesterklang som ryggdekning. Vi savnet ingen ting. Kanskje ble det klarere, mer oppfattbart slik. Selv om 19 timer ville vært drøyt.

LES OGSÅ: Stavanger Symfoniorkester kan glede seg til høyder etter ansettelsen av den latviske dirigenten Andris Poga

Kvitte seg med

Kort sagt, det handler om Siegmund og Sieglinde - begge er barn av gudenes konge Wotan og en menneskekvinne, de ble atskilt som barn og vet ikke at de er søsken. Der oppstår kjærligheten. Problemet er bare Hunding, hennes, mistenksomme, onde mann, som de må kvitte seg med. Og der er akten over. Men det var – med dette laget, orkester og dirigent inkludert – nok til å flyte opp i Wagners sfære og bli del av det hele.

Det Hitler misforsto

Wagners personlighet er en kompleks affære. Blander vi verket og komponistens oppførsel, kan det bli et plussregnskap for rasisme, nasjonalisme, våpenmakt og kjønnsfascisme. Det var Hitlers regnskap, Hitler elsket Wagners operaer. Noen så han beviselig 100 ganger. Med moderne psykologi har vi flyttet Wagners myteunivers av guder og halvguder inn i oss selv: Den store fortellingen om at grådighet fører til fall og at den som savner kjærlighet, søker seg makt. Det er velkjent i en tid hvor banktrollene og finansinstitusjonene spiser til de sprekker. Griskhet fører til alles elendighet. Det var det Hitler misforsto.

LES OGSÅ: Den beste innspillingen du får høre av Skjebnessymfonien i Beethovens jubileumsår kommer fra Teodor Currentzis og hans orkester MusicAeterna

Vibererte i munnviker

I alt sitt enkle fravær av kulisser trådte meningen tydelig fram disse kveldene. Det betyr ikke ideelt, men selv om Wagner snakket om Gesamtkunstwerk – det at flere kunstarter, musikk, teater, og visuell kunst skulle spille sammen i ett – kan det hende en mister noe i overdådigheten, også. Dette var gripende i seg selv, det vibrerte aldri så lite i munnvikene da vi gikk ut. Det er vel det som er meningen.

---

Valkyrien

  • Den Norske Opera & Ballett
  • Av Richard Wagner
  • Elisabet Strid (Siegelinde), Michael Weinius (Siegried), Jens-Erik Aasbø (Hunding). Operaorkesteret, dir: Patrik Ringborg.

---

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Musikk