Musikk

Sanger om død fra barnemunn

Det kan virke dristig å skrive dødsmesser for barnekor, men Lux blir en vektig bønn for barn som rammes av dagens kriger og terrorhandlinger.

Bilde 1 av 2

Nidarosdomens jentekor valgte et uvanlig tema da de forberedte sitt 25-årsjubileum; de bestilte et requiem – en dødsmesse. Umiddelbart virker det som et dristig valg. Gir det mening å la et barne- og ungdomskor gi seg i kast med så tung og alvorlig tematikk? Bør ikke så unge mennesker skånes for tekster om døden?

Gripende tekster

De grepene Andrew Smith har gjort ved tekstutvalget til sitt Requiem gjør dette valget både meningsfullt og realistisk. Verket er kun løselig basert på de tradisjonelle requiemtekstene. Derfra finner vi kun satsene: Requiem, Kyrie, Sanctus og In paradisum. Disse er supplert med bibelske referanser til barn som lider og dør på grunn av krig, konflikter og syke menneskers maktbegjær. Her synges det om Rakels skrik i Rama over barna som er borte, om kong Herodes’ barnemord i Betlehem og om Marias gråt ved Jesu kors. Dette gir klare assosiasjoner til vår tids konflikter og terrorhandlinger som altfor ofte rammer barn og unge.

Men midt i dette mørket finnes det også lys og håp. Innlevelsen i Marias smerte gir gjenkjennelse, men samtidig også trøst. Den vakre Mariahymnen munner ut i bønn for alle uskyldige barn og etterfølges av en gripende versjon av salme 23; Herren er min hyrde.

LES MER: Trodde du Mozarts Requiem var ferdig komponert av én komponist i 1791? Langt ifra.

Tradisjonelt og moderne

Tonespråket er tradisjonelt og moderne på samme tid. Melodilinjene er inspirert av gregoriansk sang, som med sitt modale og kirketonale preg knytter an til århundrelang kirkemusikalsk tradisjon. Samtidig er det ingen tvil om dette er et verk fra vår egen tid. Dristige og til dels dissonerende samklanger – særlig i akkompagnementet – understreker tematikkens alvor og tyngde.

Akkompagnementet ivaretas av Nidarosdomens mektige Steinmeyerorgel, her traktert av Ståle Storløkken, og av Trygve Seims improviserende saksofonspill. Den jazzinspirerte saksofonklangen, ofte rå og naken, kler musikken og tekstene svært godt. Noen steder kunne man ønsket seg enda mer fargerik bruk av orgelet, for dette instrumentet bor over et mangfold av klanglige muligheter. Men kanskje er det bevisst at orgelet utgjør ganske mørk bakgrunn til korets lette og lyse klang? Orgelet bidrar her med et bassfundament som ikke finnes i selve koret.

LES MER: Nidarosdomen får ny innvendig belysning til 23 millioner kroner.

Eminent korklang

Nidarosdomens jentekor er et av de beste barne- og ungdomskor vi har her i landet. Deres vakre og presise korklang er resultat av et langsiktig, bevisst og møysommelig arbeid. Et arbeid som krever stor egeninnsats, men som gir resultater i form av musikalsk og menneskelig utvikling. Klangen er lys og lett og for det meste ren og homogen. Noen få steder aner vi sviktende intonasjon, men helhetsinntrykket er svært overbevisende. Tekniske og musikalske utfordringer beherskes og møtes med sikkerhet og overskudd. All ære til korets dirigent og kunstneriske leder, Anita Brevik, for korets utvikling og den sikre musikalske ledelse på denne innspillingen.

LES MER: Ståle Kleiberg er bekymret for at verket hans om nazistenes utryddelser stadig er skremmende aktuelt.

Høy teknisk kvalitet

Innspillingen har en svært høy lydteknisk standard. Morten Lindberg er for lengst en svært anerkjent lydtekniker og musikkprodusent, både i inn- og utland. Om det vitner blant annet tallrike Grammynominasjoner. I en tid hvor det meste av musikkonsumet er preget av detaljfattig, strømmet musikk, er det en fryd å motta et produkt som bærer i seg alle forutsetninger til å nyte et stort, nyansert og detaljrikt lydbilde.

Lux

Smiths requiem er på denne produksjonen rammet inn av to verker av Ståle Kleiberg; «Hymn to Love» med tekst fra kjærlighetens høysang (1. Kor. 13) og «The Light», med tekst av Helge Torvund. I begge verker deltar Trondheimssolistene sammen med koret. Deres vakre strykeklang gir musikken en ekstra dimensjon.

Disse verkene står godt sammen med innspillingens hovedverk og bringer inn viktig fordypning og kontrast i form av høysangens budskap om tro håp og kjærlighet og Torvunds utsagn:

Lyset

du treng

finst.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Musikk