– Hva ønsket du at mandolinen skulle føre til?
– Jeg håpet den ville hjelpe meg å få nye impulser, før jeg begynte å jobbe med albumet Uncharted Territory. Jeg hadde fra før deltatt på et titalls innspillinger med andre, men så fikk jeg et behov for å prøve ut noe nytt. Med et annet instrument i prosessen, ville jeg se om det ga noen nye ideer.
– Fikk du dét?
– Ja. Tidligere har jeg ofte startet låtskrivingen min med piano, men et strengeinstrument som mandolin ledet meg i helt andre retninger. Det var en annen rytme, en annen klang, en annen groove. Hele stemningen i musikken ble annerledes enn tidligere. Selv om ikke mandolinen har en stor rolle i sluttresultatet, så har mange idéer dukket opp på grunn av den.
– Mange vil forbinde mandolin med country og bluegrass?
– Ja, og det er nok litt av det i musikken på den nye plata mi også. Det er egentlig nokså mange forskjellige impulser der; fra både folk, pop, kanskje også rock, og naturligvis jazz.
– Det er jo jazzmusiker du gjerne blir omtalt som?
– Ja, jeg har utdanningen min i jazzmusikk, men det er ikke så viktig for meg akkurat hvilken sjanger jeg fra tid til annen holder på med. Først og fremst vil jeg drive med musikk jeg liker. Og jeg liker mange ulike typer musikk.
– Hva sa plateselskapet ditt, Jazzland, til dét?
– Jazzland har en stor horisont og bredde på musikken de gir ut. Musikken på den nye plata var ferdig innspilt da jeg sendte dem filene, og de sa de ville gi det ut akkurat slik vi hadde laget det. Det synes jeg er stas.
– Er en slik utvidet jazz-horisont vanlig blant andre jazzmusikere i din generasjon?
– Det er i hvert fall inntrykket mitt. Musiker-kollegaer og venner av meg har vel først og fremst et behov for å lage musikk de liker, og som de syns er bra. Mange jazzmusikere spiller jazz, og andre jazzmusikere åpner opp for impulser fra andre sjangre, selv om de kanskje startet bandet da de gikk jazzutdanning.
– Du skriver i heftet til plata at du er opptatt av å ha ærlige tekster, hva legger du i det?
– At jeg våger å skrive om ting jeg ikke er helt sikker på, eller som jeg har full oversikt over. Ting i livet som kanskje kan virke litt rart og skummelt, sikkert også litt ufiltrert, men som likevel er meg. Da jeg skrev tekstene på denne plata, hadde jeg akkurat flyttet til en ny by. Det skjedde en del store endringer i livet mitt, som jeg hadde lyst til å skrive om.
– Var du redd for å bli for utleverende og personlig?
– Tekster er viktige, og jeg skrev dem akkurat så personlig som jeg mente de skulle være. Jeg har også jobbet mye med andres tekster og låter, og jeg liker det når noen har skrevet noe jeg kan kjenne meg igjen i, enten det er en følelse eller et eller annet tema. Vi mennesker opplever alle ulike ting gjennom livet, og da er det godt at det fins musikk man kan høre på både i medgang og motgang. Musikken er der alltid, og folk lager stadig nytt. Det er en god ting, for vi trenger det.
– Er det vanskelig å gjøre andres låter til din?
– Jeg mener en god låt med en sterk tekst, melodi og struktur, kan overleve mange ulike tolkninger, og at den tåler å bli litt «knadd» litt. Det kommer også an på hvordan man forvalter materialet. Jeg synes uansett det er flott å holde på med slikt.