– Kortreist­ mat, ­langreiste ­artister

Øyafestivalen vil bli verdens mest miljøvennlige festival. – Å vise til sosialt engasjement for å selge er ikke noe nytt, sier musiker.

– Festivalbransjen i Norge har blitt mer opptatt av å ha en miljøprofil de siste ti årene, sier musikkviter Audun Molde. Her fra Øyafestivalen i fjor.
Publisert Sist oppdatert

– Det er flott hvis engasjementet er ektefølt. Men man kan spørre seg om den måten å fremstille verdier på først og fremst handler om markedsføring – at å være i det godes tjeneste er god ­markedsføring for musikken, sier musiker Ketil Vestrum Einarsen.

Han peker på at identitet alltid har vært tett knyttet opp mot populærkulturen.

– Jeg opplever likevel at veldig mye av verdiprofilen i popbransjen bærer preg av å være en slags dydsøvelse. Man vet ikke når det er et ytre engasjement som er kokt sammen av markedsavdelingen, eller når det er ektefølt. Det kan jo fort være begge deler, men man fokuserer på det som selger, sier Einarsen.

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP