Musikk

The Artist drar nytt orgel-publikum

I kveld gjenreises kinoorgelet i Bodø.

– Jeg gruer meg jo fælt, røper Bjørn Andor Drage.

Det er bare få timer til han skal han sitte på orgelkrakken når filmen The Artist vises under Bodø internasjonale orgelfestival i kveld.

Den franske komedien fra 2011 dro inn fem Oscar og tre Golden Globe-priser, og er en romantisk hyllest til 1920-tallets filmindustri i Hollywood. Den handler om en tid da stumfilmen var i ferd med å bli erstattet av talefilm.

Og som seg hør og bør i en stumfilm, lydsettes filmen av live orgelmusikk:

– Film er et flott medium for å vise fram hvor fabelaktig dette instrumentet er. Vi har gjort dette noen år her i Bodø, med forskjellige utøvere som har tolket eldre sorthvitt-filmen, og det viser seg at dette fenger et helt nytt publikum, sier Drage.

Fra Piaff til Alain

Drage skal improvisere til filmen. Men også improvisasjon må planlegges, forklarer Drage, som har lang erfaring som utøver og komponist, og som virker som professor ved musikkonservatoriet ved Universitetet i Tromsø og ved Universitetet i Nordland.

– Først tenkte jeg nok å starte ambisiøst med å improvisere masse ny orgelmusikk for kolleger. Det har jeg droppet – heldigvis, humrer han.

– Det er uttrykket i filmen som er det viktige. Den fremstiller 1920-tallet, og da er det ragtime og jazz som gjelder. Jeg deltar i et Edith Piaff-prosjekt lørdag, hvor du har litt av den samme melodiføringen, og her henter jeg inspirasjon.

Han får også inspirasjon fra kolleger. To av organistene som deltar på festivalen i Bodø er Lars Notto Birkeland og Olivier Latry. Latry er en verdenskjent konsertorganist som til daglig arbeider i Notre-Dame i Paris. Birkeland er kantor i Akershus Slottskirke og har tidligere hatt Statens arbeidsstipend for å jobbe med blant annet musikken til den franske organisten og komponisten Jehan Alain (1911-1940).

– Begge har snakket mye om det franske miljøet, og det er nok særlig Alains tonespråk jeg kommer til å stjele litt fra, røper Drage.

LES OGSÅ: Liturgiske ornamenter

Mulighetenes instrument

Tidligere var det vanlig med levende musikk i kinosalene. Og musikken ble til ved hjelp av egne kinoorgler. Disse skulle erstatte et symfoniorkester, og hadde dessuten en rekke lydeffekter som man ikke finner på et vanlig kirkeorgel. Eksempelvis bilhorn og fuglekvitring.

I kveld er det ingen kinosal, men derimot Rønvik kirke som er arena, og instrumentet som skal brukes er et norskbygd kirkeorgel fra firmaet Ryde & Berg.

–  Det er et instrument som gir meg mange muligheter. Da kan jeg vri og vende på ting slik det passer – og lage skumle lyder hvis det trengs, sier Drage.

LES OGSÅ: Orgelspill fra øverste hylle

Nytt publikum

Bodø Internasjonale Orgelfestival ble opprettet nettopp i kjølvannet av at orgelet i Rønvik ble innviet i 2002. Festivalen har funnet sted hver april siden 2003, og omfatter klassiske orgelkonserter, orgel i samspill, rytmiske konserter, lunsjkonserter, korkonserter, mesterklasser og andre orgelrelaterte konserter og arrangementer. I tillegg finner Kirkemusikksenter Nords fagdager og orgelkurs for ungdom sted samtidig som festivalen.

– Hvordan skiller kinoorgel-publikummet seg ut?

– De som vanligvis går på orgelkonserter liker orgelmusikk. Det er ofte de samme som man ser på andre klassiskorienterte konserter. Men på kinokonserter kommer det filmfolk, som gjerne ikke går så ofte i kirken ellers, men som synes denne kombinasjonen av film og musikk er spesiell, sier Drage.

Les mer om mer disse temaene:

Heidi Marie Lindekleiv

Heidi Marie Lindekleiv

Heidi Marie Lindekleiv er journalist i kulturavdelingen i Vårt Land.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Musikk