Musikk

Feirer Bach på T-banen

I dag får verdens gatemusikanter konkurranse av en barokk bursdagsfeiring.

Det er blitt nøyaktig sju år siden Dale Henderson tok med celloen sin, satte seg på metroen i New York, og begynte å spille Bachs cellosuiter. Året etter inviterte han andre til å bli med på stuntet.

Og i dag, når komponisten ­Johann Sebastian Bach fyller år, skal tusenvis av musikere i 40 land sørge for at fødselsdagen ikke går ubemerket hen.

De skal spille Bach på T-baner, trikker, tog, busser og offentlige møteplasser.

LES OGSÅ: Hvilken komponist kan man høre på en hel måned uten å få forstoppelse?

Musikalsk spenn

332-åringen er en av de klassiske komponistene som fremføres aller mest i verden. Hva er det i hans musikk som taler til mennesker i vår tid?

Vi ringer til musikkfilosof ­Peder Christian Kjerschow, og ber ham gi et svar – helst på strak arm.

– Det er et utrolig spenn hos Bach. Det er et faktum at Bach har skrevet ting som så å si alle kan sette pris på, mener Kjerschow.

– Går det an å plukke fra hverandre hvorfor det er slik?

– Hm... Noe av det som kanskje taler mest til oss mennesker, er melodier. Tenk bare på satsen Air, som mange vil kjenne igjen fra begravelser. Hvis det er stillhet rundt deg, og du har ro til å oppfatte de lange melodiske linjene i det stykket, blir denne musikken noe helt enestående uttrykksfullt.

– Ro er vel ikke det som kjenne­tegner hvordan vi lever i dag?

– Mye av musikken som omgir oss i vår tid, er veldig rytmisk, og krever ofte lite av lytteren. Den er kanskje tilpasset at vi lever i en hastig verden. Og hvis musikk skal slippe til i den hastige verden, må den kanskje være av en slik art, sier Kjerschow.

Han tar en kort tenkepause:

– Men det er jo påfallende, at i Bachs levetid, var nettopp det rytmiske veldig til stede. Og mye av musikken hans har et utrolig driv, slik som hans dansende­ badinerie. Da jeg jobbet som ­lærer på Nansenskolen, opplevde jeg hvor fremmed såkalt klassisk musikk kunne være for studentene, men det som appellerte mest, var nettopp musikk fra barokken med denne rytmiske driven, som jubelsatser fra Juleoratoriet av Bach eller Händels Messias. Den rytmiske, klanglige og jublende musikken tror jeg mange vil stoppe opp ved i vår tid.

LES OGSÅ: Skal kirkemusikk være populær eller tradisjonell?

Bach til folket

Hvem som helst kan være med på stuntet Bach in the Subways. Det eneste kravet er at man ikke tar imot penger for fremføringen.

For dette er, ifølge initiativtaker Dale Henderson, noe annet enn en hvilken som helst musikalsk opptreden på gaten.

– Poenget er å bringe Bachs musikk til så mange mennesker som mulig.

Stuntet dekker byer i alle verdensdeler, med hovedvekten i USA og Europa. Tidligere år har ensembler i Bergen og Kristiansand deltatt.

– I år er det dessverre ingen norske deltakere, sier Henderson til Vårt Land, men håper at musikere likevel vil plukke opp instrumentene sine og bli med på feiringen.

Alvor

Skulle Kjerschow spilt Bach på en trikk eller T-bane, ville­ han valgt en hurtig sats, med et iørefallende tema. Men han vil ikke helt avskrive nevnte Air.

– De som kjenner den vil kanskje stoppe opp. I samme kategori som Air, har du mange satser hos Bach med et enormt alvor. Og jeg innbiller meg at det kanskje ligger noe der. Litt på tross av en ungdomskultur, der denne musikken er helt fjern for folk, så har den også et alvorspotensial, avslutter Kjerschow.

Heidi Marie Lindekleiv

Heidi Marie Lindekleiv

Heidi Marie Lindekleiv er journalist i kulturavdelingen i Vårt Land.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

1

Mer fra: Musikk