Musikk

Glemte tillatelse, måtte trekke salmeplate

Kraftverket menighet hadde glemt å ordne rettighetene for tre av bidragene på albumet 11 salmer. Da ble det bråk.

Bilde 1 av 3

Da en av de tre komponistene som ikke hadde gitt tillatelse, Trond Kverno, ble oppmerksom på utgivelsen fra menigheten i Oslo, og fikk høre en rytmisk versjon av sin egen «I dine hender», mente han de hadde brutt åndsverksloven ved å lage en helt annerledes versjon av salmen. Forlaget hans, Cantando Musikkforlag AS, krevde sammen med Norsk Musikforlag at utgivelsen med de tre komponistene de representerte, ble trukket tilbake. På sosiale medier la Kverno heller ikke skjul på sin misnøye med Kraftverkets musikalske prestasjoner.

– Når det gjelder tillatelsen vi ikke innhentet, er Kverno i sin fulle rett til å reagere. Vi la oss også helt flate, og trakk tilbake albumet. Når han på sosiale medier ironiserer over den musikalske formen vår, skjønner jeg ham derimot ikke, sier pastor i Kraftverket, Kjetil Gilberg.

Kverno mener selv at han ikke ironiserer mer over musikkformen på salmeplaten enn det «en del evangelikale har ironisert over kirkens musikktradisjon og -uttrykk».

– Det var uansett viktig at spetakkelet ble stoppet. Versjonen av min egen salme, «I dine hender», opplevde jeg som ­leven, nærmest som en helt annen sang. At de brøt åndsverkloven var innlysende, sier den kjente komponisten.

Ble frigitt

Også Håkon Berges «No stig vår song» og Sivart Engesets «Slik som eg var» ble gjennom forlagene Cantando Musikkforlag og Norsk Musikforlag krevd trukket tilbake. Kraftverkets versjon av Engesets salme, ble senere ­likevel frigitt til bruk etter at Erik Hillestad, Engesets barnebarn, ble kontaktet.

– Det er ikke jeg, men min fetter Knut Gundersen, som forvalter rettighetene til Engeset. Siden henvendelsen fra Kraftverket kom samtidig med dødsfallet til Knuts far, ble den ikke besvart. Det gjorde heller ikke henvendelsen fra forlaget hans, Cantando. Da sa forlaget for sikkerhets skyld nei. Hadde familien fått henvendelsen på et annet tidspunkt, ville vi nok svaret vært positivt. Kraftverket har sitt utspring i Vestre Frikirke, hvor Engeset var forstander, og virket en mannsalder. Arbeidet blant menighetens ungdom var viktig for ham, og det ville vært svært unaturlig å nekte dem å gjøre sin versjon av salmen hans, sier Hillestad.

Tono forvalter og beskytter rettigheter av opphavsrettslig art på vegne av rettighetshavere til musikkverk. Kommunikasjonssjef Willy Martinsen sier det er opp til den som har skrevet musikken om vedkommende vil dele det med andre eller ikke. Opphavsretten oppstår idet stykket er ferdigskrevet.

SE VIDEO: Michael Phelps forteller om snuoperasjonen ved hjelp av den kristne bestselgeren «Målrettet liv»

Fritt frem

– Har rettighetshaver sagt det er greit å dele det med andre, er det fritt frem å gi det ut for de som vil, forutsatt at versjonen man gir ut ikke skiller seg vesentlig fra originalen. En slik grense kan være vanskelig å trekke, derfor anbefaler jeg alle på forhånd å ta kontakt med komponisten og tekstforfatteren. Man må også registrere det man gir ut på NCB, som på vegne av Tono administrerer rettighetene, sier Martinsen.

Erik Hillestad er tilhenger av en liberal tolkning av åndsverksloven, så lenge verkets intensjoner ivaretas.

– Når det gjelder Sigvart ­Engesets salme, synes jeg Kraftverket gjør nettopp dét, siden poenget i salmen er å komme til Gud med hele seg slik man er. De som har laget det nye arrangementet, kommer nettopp med seg og sitt; sin stil og røffe estetikk.

LES OGSÅ: – «Målrettet liv» preger fortsatt norske menigheter

Nye uttrykk

Gilberg sier Kraftverkets nye salmeform, som førte til protester, gjenspeiler et ønske om å skape nye uttrykk i kirkerommet.

– Vi har tolket salmer på denne måten hver søndag i 17 år, og det har hatt en helt sentral plass i gudstjenesten vår. Derfor er kritikken ikke bare en kritikk av vår musikalske form, men også vår måte å drive gudstjeneste på, sier pastoren i Kraftverket menighet.

Ikke firkantet

Trond Kverno sier det for ham aldri var aktuelt å stå på hendene og tømme lommene for alt han stod for musikalsk, for at noen kanskje skulle bli inspirert av det under en gudstjeneste. Likevel avviser han at han er helt firkantet, og sier han kan tåle enkelte justeringer av sine egne salmers opprinnelige form.

– Jeg har gitt Solveig Slettahjell tillatelse til å bruke en av salmene mine. Både jazzpreget, det sanglige, og akkompagnementet, ble fint. I motsetning til Kraftverkets 4/4-dels rock med dæljing på trommene. Rock i kirken kan nok fungere bra, men jeg har ennå ikke hørt noe som er bra, sier Kverno.

Pastoren i Kraftverket sier flere av bidragene på 11 salmer var så gamle at det ikke var nødvendig med tillatelse. I tillegg til Engesets etterkommere, ga Ivar Skippervold grønt lys, og det samme gjorde Einar Lunde på vegne av sin avdøde far, Sigurd Lunde.

– De forstod at vi var opptatt av å gjøre dette med integritet, og at det fra vår side var snakk om å hedre komponisten, sier Gilberg.

LES OGSÅ: Dramatisk utvikling i genetikken: Nå kan vi ikke bare spå fremtiden – vi kan endre den

Gis ut på nytt

Da innspillingen til Kraftverket ble trukket tilbake fra markedet etter to uker, var det ikke snakk om å legge prosjektet dødt. Sist mandag kom plata de i utgangspunktet hadde samlet inn 40.000 kroner til, ut på nytt. Nye salmer erstatter de hvor det var kommet protester.

– Nå håper jeg bare debatten rundt det som skjedde kan føre til noe godt: Både når det gjelder å være påpasselig med åndsverkloven, og hva kirkemusikk skal være, sier Kjetil Gilberg.

Les mer om mer disse temaene:

Olav Solvang

Olav Solvang

Olav Solvang var kulturjournalist i Vårt Land i en årrekke, med særlig interesse for musikk. I 2019 utga han boka «Rytmer rett i hjertet - en beretning om den kristne populærmusikkens historie i Norge». Han anmelder populærmusikk for Vårt Land.

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Musikk