Musikk

For krass for kirkerommet

Pål Moddi Knutsen fikk ikke lov å fremføre sin modifiserte utgave av Pussy Riots «Punk Prayer» i Kong Oscars IIs kapell. Han varsler kraftigere kost på elleve andre forbudte sanger.

Bilde 1 av 3

Den nordnorske og prisbelønte artisten gir ut albumet Unsongs til høsten. Alle 12 låtene ble forbudt da de kom ut i original- utgaven. Noen av artistene er blitt drept. Andre er blitt helter.

Da det russiske bandet Pussy Riot i 2012 brøt seg inn i Christ the Saviour-katedralen i Moskva for å fremføre den kruttsterke protestsangen «Punk Prayer» foran alteret, resulterte det i to års fengselsstraff for to av bandmedlemmene.

OLAV SOLVANG: «Ta plateanmeldelser med en klype salt»

På kirketrappa

Til sammenligning synes Moddi det er et lite offer å måtte nøye seg med å fremføre og filme sin egen versjon av låten utenfor kirkedøren i Grense Jakobselv i Sør-Varanger, etter at menighetsrådet mente låten var uegnet i kirkerommet.

At 29-åringen fra Senja i en annen politisk sammenheng er blitt drapstruet, tror han bare kan være en forsmak på hvilke reaksjoner som venter når plata kommer.

Unsongs-platen er laget i solidaritet­ med musikere fra land hvor det har sin pris å stå opp for det man tror på. Jeg stiller meg ikke selv bak alt innholdet på sangene. Pussy Riots anliggende var å rette søkelyset mot et regime som blant annet er anti-homo og anti- kvinnelig, med kirkens velsignelse. At bandet ble dømt for blasfemi, understreker det siste, sier Pål Moddi Knutsen.

– At min egen versjon av sangen ble for sterk kost selv i Norge, er underordnet hvor ille virkeligheten sangen beskriver er.

LES MER: – Når store popstjerner dør, fylles mediene med stemmer som er mest interessert i å bygge sin egen merkevare

Hemmelige låter

Prosjektet startet med et sterkt ønske om å finne ut hvilke sanger som var blitt sensurert, hvordan det var blitt gjort, og hvilke konsekvenser det hadde fått for artisten.

– Det er sanger om grov utnyttelse­ og undertrykking, ofte veldig voldelig. Selv gjør jeg litt mildere versjoner av sangene, men med det grunnleggende innholdet i behold. Fra min side har dette lite med å være modig å gjøre. Jeg bor i et trygt land, og har ikke kjent noe av dette på kroppen.

De resterende elleve sangene som er med på albumet, vil han ikke røpe.

– Da ville jeg sannsynligvis aldri fått lov å komme inn i de landene tekstene refererer til for å lage dokumentar-videoer. At jeg vil bli boikottet av noen av disse landene når plata er ute, er jeg temmelig sikker på. Den prisen er jeg villig til å ta.

OLAV SOLVANG: Får artister gir uttrykk for at de brenner for noe viktigere enn karrieren

Sprengkraft

I 2010 takket Pål Moddi Knutsen nei til å bli nominert til et Statoil/Hydro-stipend på 800.000 kroner, på grunn av miljøengasjementet sitt.

– Hvorfor benytter så få norske artister musikken sin til å formidle viktige samfunnsspørsmål?

– Generelt sett vil jeg si at det er stor sprengkraft i musikk. Jeg tror mange musikere kvier seg for å utnytte den kraften, fordi sterke krefter innstendig oppfordrer til å skille musikk og politikk­. Radioen sensurerer tekster. P3 vil for eksempel ikke ta i en samisk-språklig låt. Melodi Grand Prix er fullstendig avpolitisert. Ikke sjelden er plateselskapene redd for konsekvensene av å gi ut politiske låter. Mitt eget selskap er bekymret for særlig én av låtene på det nye albumet.

ANMELDELSE: «Snublende nær en milepæl i norsk rock»

Når ut

Pål Moddi Knutsen har mer enn én gang hørt at artister ikke er kvalifisert for å mene noe, derfor bør de nøye seg med å underholde.

– Det er ofte en grov undervurdering av artister. Det er også et paradoks, siden få andre når så langt ut som oss. Jeg vi tro Marit Larsen samler atskillig flere på en konsert, enn det Erna Solberg gjør på et politisk møte.

– Kan innholdet og ordbruken i sanger bli så kraftig at det står i veien for budskapet?

– Det kan skje. I mine versjoner av de forbudte sangene, har jeg derfor modifisert enkelte utsagn­. Selv om fire av fem russere angivelig opplevde Pussy Riots «Punk Prayer» som blasfemi, nådde de likevel langt ut.

LES MER: Korfolket elsker ham selv om kritikerne er lunkne

Helhetlig vurdering

Den engelske­ teksten er omarbeidet­ av Moddi selv og Maren Skolem­. Den inneholder fraser som «Father Gundyayev pays back from his bag of holy crap» og «Gundy never cared for God. All that dickhead wants is power».

Sør-Varanger Menighetskontor forteller at de avslo søknaden om å få bruke kirkerommet etter en helhetlig vurdering, fordi de ikke synes teksten egnet seg for framføring i kapellet.

Biskop i Nord-Hålogaland Olav Øygard skriver i en e-post at han har respekt for menighetsrådets avgjørelse.

– Det er menighetsrådet som avgjør utlån av kirkene. Ifølge regler­ for bruk av kirken skal kirken­ «gjennom sin bruk tjene­ til Guds ære og menighetens oppbyggelse.» Sør-Varanger menighetsråd­ har tydeligvis vurdert­ at denne sangen ikke fyller dette formålet, skriver Øygard.

Olav Solvang

Olav Solvang

Olav Solvang var kulturjournalist i Vårt Land i en årrekke, med særlig interesse for musikk. I 2019 utga han boka «Rytmer rett i hjertet - en beretning om den kristne populærmusikkens historie i Norge». Han anmelder populærmusikk for Vårt Land.

Sondre Bjørdal

Sondre Bjørdal

Sondre Bjørdal er journalist religionsavdelingen, og har jobbet i avisen siden 2014. For tiden skriver han mest langstoff, men har også et spesifikt ansvar for dekningen av Metodistkirken. Han har tidligere skrevet en rekke reportasjer fra USA.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

1

Mer fra: Musikk