Musikk

Bare nesten ­perfekt Pink Floyd

Mens den «nye» Pink Floyd-plata Endless River fra i våres var flikking på g­ammel moro, viser David G­ilmours Ratttle That Lock hvor bra et rykende ­ferskt album fra de gamle lydmestere kunne ha blitt.

Den umiskjennelige stemmen og Strato­caster-gitarlyden som på særlig The Dark Side Of The Moon fikk både jorden og hjertene til å bevege seg raskere, er tilbake.

Musikk som hadde sin opprinnelige nerve fra Pink Floyds ­debutalbum, Piper At The Gates Of Dawn (1967), hvor Syd Barret og Roger Waters var hovedmennene bak innholdet. Da Barret forsvant inn i depresjons- og LSD-tåka, ble etter hver David Gilmour, som var kommet inn i bandet fire måneder tidligere, ny sparringspartner for Waters.

LES LIVET LÆRT MED LIV GLASER: Flyktet fra Norge som 7-åring

Kombinasjonen sendte bandet til himmels på salgs- og lønningslister, men endte til slutt opp i en konflikt mellom de to. Kanskje ikke tilfeldig, men uansett ­ironisk, gis Roger Waters glimrende Amused To Death fra 1992 ut i nyrestaurert versjon samtidig med Gilmours nye plate.

Konflikter

Hver for seg er Gilmour og Waters, i henholdsvis ny og gammel tapning, ­solide. Men ikke like glimrende som de var sammen. Slik Waters og Syd Barret før det – på siste halvdel av 1960-tallet – var nyskapende sammen, men Barret på egenhånd virket mer hallusinert enn helhjertet.

LES OGSÅ: Bibelbaserte sanger fortsatt viktig for U2

Slik Pink Floyd allerede i 1981 falmet, da keyboardspiller Richard Wright fikk sparken. Konflikter har i årevis gjort det umulig for Pink Floyd å være på sitt beste, og det skjer heller ikke på Gilmours Rattle That Lock. Likevel er han nærmere enn på det forrige soloprosjektet­, On An Island, fra 2006, sannsynligvis så nær han kan komme­ på egne ben.

Lysere

Rattle That Lock er mer på solsiden enn skygge­siden av månen det handlet om i 1973. Stemningen er lysere, lettere, og mindre dramatisk enn på albumet som lå 14 år på Billboard-lista. Fra sløy jazz i «The Girl In Yellow Dress», til rock med sakral åpningsfrekvens i «Today». 70-åringen Gilmour har ikke glemt hvordan han skal synge, spille og komponere sanger så det synker­ dypt i oss.

I tekstene, rundt konseptet «et liv i løpet av én dag», ­bidrar kona hans, Polly Samson, med drøye halvparten. Hennes ­betraktninger rundt tiden som er gått, og den som er igjen, står ikke noe tilbake for ektemannens bidrag. Begge hadde likevel revet, om enn fint, der Pink Floyd-lista lå på 1970-tallet.

Olav Solvang

Olav Solvang

Olav Solvang var kulturjournalist i Vårt Land i en årrekke, med særlig interesse for musikk. I 2019 utga han boka «Rytmer rett i hjertet - en beretning om den kristne populærmusikkens historie i Norge». Han anmelder populærmusikk for Vårt Land.

Vårt Land anbefaler

1

1

Mer fra: Musikk