Musikk

Musikk for det meningsløse

Da musiker Magnus Fjelde mistet sønnen sin, savnet han musikk som kunne romme hele spekteret av følelser.

– Ting som var for fine møtte meg ikke i den perioden. Jeg kjente både på sinne, skuffelse og utmattelse, sier Magnus Fjelde (32).

Da han og kona Gunnfrid Fjelde mistet sønnen etter en dramatisk fødsel i september 2012, syntes paret det var vanskelig å finne musikk som nådde inn i kaoset.

Fjelde hadde allerede begynt på et lite pianotema til sønnen en uke før han ble født, og den gangen ante han ikke at musikken skulle ende opp med å speile følelsene til en pappa uten barn.

Kjempet i 20 minutter. EP-en Eroded heart er resultatet av en følelsesmessig berg – og dalbane som starter ved gjenopplivningsforsøkene på sykehuset i Stavanger. I 20 minutter kjemper helsepersonellet med å få liv i lille Iver.

– Med så mye springing i ganger og ti mann med båren i heisen, skjønner du at det er alvorlig, sier Fjelde.

– Akkurat der på sykehuset holdt jeg det fineste jeg har holdt i armene mine, samtidig som det var helt forferdelig. Vi fikk aldri se ham i live.

Vekslende følelser. Timene i studio var med på å bearbeide følelsene, samtidig som resultatet skulle være musikalsk godt. EP-en består av fire låter uten vers og refreng, og det rolig ettertenksomme flettes sammen med mer voldsomme partier. Fjelde har vært forsiktig med å bruke for mange ord i låtene. Han opplevde selv at det var bedre å høre musikk uten særlig tekst i sorgprosessen. Dessuten ble det med en gang veldig personlig når han satte ord på opplevelsene. Fjelde sammenligner sorgprosessen med skikkelig vestlandsvær hvor vekslende følelser river, pisker og slår deg i bakken. Så kommer perioder der du føler at du er i ferd med å drukne, men innimellom alt dette kommer vindstille og opplette dager hvor det er mulig å få puste litt.

– Alt dette trenger et variert register å spille på rent musikalsk. Tittelen Eroded heart er valgt fordi platen handler om et hjerte som har vært gjennom en eroderingsprosess, som har forandret seg gjennom denne opplevelsen, sier Fjelde.

Eroded heart var ferdig i desember, og er gitt ut på eget selskap. Den er en slags oppsummering av hvordan 32-åringen opplevde det første halvåret etter at sønnen døde.

– Samtidig gikk opplevelsene vi tok med hjem i en slags sirkel. Vi gjenopplever fremdeles ting, og får de samme følelsene opp igjen.

Unike tap. Mye av musikken er laget hjemmefra, og Fjelde har i tillegg gjort flygel- og trommeopptak på et konservatorium i Stavanger. Gode venner har også bidratt på EP-en. Til daglig jobber Fjelde både som musiker, produsent og pianolærer, og han har tidligere gitt ut platen En vinternatt sammen med saksofonist Øivind Stømer.

Har du laget musikken med tanke på andre som mister noen?

– Det er klart at jeg håper at andre kan finne noe godt i det i sin situasjon, men jeg laget den også for min egen del. Jeg fant ikke noe musikk som hadde den tematikken, og etter en sånn opplevelse blir mange tekster kanskje litt for enkle, sier Fjelde.

Ivers død kom som lyn fra klar himmel.

– For oss virket alt helt normalt, og vi trodde at han var i live da den største gleden ble snudd til den største sorg. Det skjedde fort og opplevdes veldig dramatisk. Helt meningsløst, sier Fjelde.

Unike historier. Dagene før begravelsen ble brukt sammen med babyen som skulle ha vært så full av liv.

– Vi følte oss som foreldre. De mekanismene slår inn med en gang. Han så helt perfekt ut. Jeg forstod ikke at han ikke kunne leve.

I tiden etterpå hørte de om mange som hadde opplevd lignende ting.

– Vi kjente veldig behov for å kunne fastholde vår egen historie og vår gutt som unik. Alle tap er unike, sier Fjelde.

Han ønsker ikke å presse sin egen opplevelse på andre gjennom utgivelsen.

– Mitt ønske er at det kan være sterkt å høre på, men jeg håper det er godt også, ikke bare vondt, sier musikeren fra Stavanger.

– Jeg håper at musikken også kan stå uavhengig av vår historie.

Vårt Land anbefaler

1

Mer fra: Musikk