Kultur

Moderne gospel i gammelt gudshus

Eirik Kaasa driller inn amerikansk samtidsgospel i bedehuset som tippoldefaren bygde i 1893.

Safari er et elitekor som holder egne konserter og benyttes i fjernsynsprogram som Stjernekamp, men de synger også jevnlig under gudstjenester i Bjølsen misjonskirke.

Det laftede tømmerhuset i sveitserstil ble reist i 1893 av byggmester Gustav Andersson. 122 år senere gjør Eirik Kaasa, byggmesterens etterkommer i femte ledd, den siste finpussen før lanseringen av Safaris nye album I Still Need You. Låten «You Are My savior» sitter helt som den skal.

– Kommer dere ikke ned på riktig tone, så ikke prøv å lande på nærmeste halvtone, sier dirigenten som har skrevet låten.

– Dessuten, fortsetter han, må dere ikke synge heard når det er hurt. Ellers er det veldig bra, sier Kaasa til de elleve sangerne på plattformen.

LES OGSÅ: Her startet Atle Pettersens karriere

Foran f. v. Elisabeth Frafjord Torp, Åshild Marie Sandvik, Elise Måsvær, Nora Nesbakken og Anne Britt Bjørlykhaug. Bak f. v. Jens A. Kleiven, Kristian Grostad, Ola Manvik, Karin K. Manvik og Eva Lise Krokan.

Høyt nivå

De siste tre sesongene har Eirik Kaasa også hatt ansvaret for å holde stemmebåndene varme og humøret oppe hos deltakere i Idol og The Voice. I sesong to greide Eva Lise Krokan bare nesten å nå finaleomgangen. I Safari har det aldri vært snakk om å stemme henne ut.

– Eva Lise burde gått til finalen. Alle i Safari kunne gjort det bra i The Voice. Vi har et høyt nivå. Jeg har ennå ikke funnet den alten vi nå mangler, heller ikke i The Voice. I løpet av tre sesonger er det bare tre deltakere i musikkonkurransene som jeg har foreslått Safari for, sier Kaasa.

– Safari er veldig inspirerende både musikalsk og sosialt, sier Eva Lise Krokan.

– Til deltakere i Idol- og The Voice, som ber om råd videre i karrieren, anbefaler jeg heller et kor enn en sangpedagog, sier Eirik Kaasa.

Kristian Grostad fikk både Tommy Tee og Sondre Lerche til å reise seg i stolen da han fremførte Coolio-låten «Gangsta’s Paradise» i The Voice. Nå satser Steinkjer-gutten på en pop-karriere.

– Safari hjelper meg både sangteknisk og som artist, sier 24-åringen.

Eirik Kaasas kone, Åshild Stensrud Kaasa, har vært med i elitekoret siden 2001.

Det som startet med minigospel i Nordberg menighet, under ledelse av Vårt Lands Erling Rimehaug, fortsatte i ungdomskoret Jada og KFUM-koret før Safari ble startet. 41-åringen har koret i ni norske Melodi Grand Prix-finaler.

– Å synge i kor gir meg enormt mye. Det å kunne fargelegge et lydbilde sammen med folk jeg trives med, er for meg bedre enn å synge solo, sier Åshild Stensrud Kaasa.

– En viktig grunn til at det er blitt så attraktivt å synge i gospelkor, er Oslo Gospel Choir, sier ektemannen.

LES OGSÅ: Oslo Gospel Choir trenger ikke ekstra drahjelp

Bjølsen misjonskirke er fredet av Riksantikvaren.

Beatlestilstander

Bjølsen Misjonskirke, som er tilknyttet Det Norske Misjonsforbund, fikk tidlig sin egen musikkforening. Fra plattformen fremførte de sanger fra den gamle, evangeliske skattkista. På siste halvdel av 1960-tallet var det gamle gudshuset sentralt da den første rytmiske gospel-musikken ble introdusert her i landet. På samme plattform som Safari nå øver, satt Arvid Wangberg og sang selvskreven gospelpop til eget Hammond B3-akkompagnement, for et smekkfullt lokale.

Norsk popgeneral på den tiden, Arne Bendiksen, fikk høre om blant annet «Beatles-tilstandene» på Bjølsen, og sørget for at Wangbergs neste kristne pop-LP kom på Bendiksens selskap Forum.

Om Oslo Gospel Choir var med på å så en spire for Safari, så har ikke Wangberg i mindre grad ­inspirert lederen for Norges mest populære gospelkor, Tore Aas.

– Wangberg var den første som viste meg at det var mulig å lage god kristen populærmusikk. Uten ham spørs det om det hadde blitt noe Oslo Gospel Choir, sier Aas.

Allerede dyktige sangere i Safari sier de stadig lærer noe nytt, og roser det gode fellesskapet.

Flott tilskudd

Eirik Kaasa viser oss den store altertavla som er plassert bak forhenget på plattformen. Den er malt av oldefaren, kunstneren Herbert Andersson, sønnen til tippoldefaren som bygde misjonshuset. Under bildet av Jesus står det: «Kom til meg alle dere som har tungt å bære».

– Selv om medlemmene i Safari tilhører ulike menigheter, synger vi på gudstjenestene her på Bjølsen to ganger i semesteret, sier Kaasa.

Pastor i Bjølsen misjonsmenighet, Vetle Leksbø, hevder Safari er et kjempefint tilskudd til både gudstjenestene og deres faste lovsangsgruppe.

– For menigheten er det viktig å ha en musikalsk bredde. Visjonen vår er å være et hjem som tydeliggjør Jesus. Et sted hvor det også skal være naturlig å invitere med folk som ikke pleier å gå i kirken. Da er det gøy å ha med Safari, med deres høye musikalske kvalitet og tydelige Jesus-forkynnelse, sier Leksbø.

Nylig dukket også Knut Reiersrud opp med gitaren sin på en gudstjeneste.

– Han hadde fått låne lokalet vårt, og følte kanskje han måtte gi litt tilbake. Det virket som han også stortrivdes i det gamle ­huset, sier Vetle Leksbø.

LES OGSÅ: Slik løfter du julesanggleden hos barna

###

En tjeneste

Safarisanger Anne Britt Bjørlykhaug er sanglærer ved Kulturskolen på Kolbotn, og dirigerer dessuten gospelkoret Manna i Betlehem misjonsmenighet i Oslo. Resten av fritiden bruker 27-åringen i et sekulært soul-pop-band.

– Midt oppi alt det andre musikalske jeg driver med, er Safari for meg først og fremst en tjeneste for Gud. Et sted hvor det er godt å være, sier hun.

Les mer om mer disse temaene:

Olav Solvang

Olav Solvang

Olav Solvang var kulturjournalist i Vårt Land i en årrekke, med særlig interesse for musikk. I 2019 utga han boka «Rytmer rett i hjertet - en beretning om den kristne populærmusikkens historie i Norge». Han anmelder populærmusikk for Vårt Land.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kultur