Kultur

Moddi: – Influencing tapper musikken for mening

Artisten Moddi tror influencing kan føre til at musikere blir «ulykkelige i kunsten». – Man vil slippe et kjøpt og betalt-stempel, sier Marie Amdam i Razika.

– Når vi gir andre muligheten til å definere bort det vi driver med, tappes det for mening. Da er vi dømt til å være ulykkelige i kunsten, sier Pål Moddi Knudsen, mannen bak artistnavnet Moddi.

Han mener artister bør velge kommersielle samarbeidspartnere med hodet og hjertet, ikke med lommeboka. Det vil være for deres eget beste, tror han.

– Undersøkelser viser at musikere har en skyhøy rate av depresjon og meningstap sammenliknet med resten av samfunnet. I dag er det mye musikk som allerede mangler et budskap. Noen artister sier det selv, at sangene ikke handler om noe. Da er det klart at når musikken heller brukes til å fronte noe kommersielt, så blir det ikke lett for artisten å finne mening i den.

Moddi er kjent for å skrive politisk ladde viser og fremføre dem barbeint. Når han stikker nesa frem, gjør han det for å formidle noe, forteller han.

– Det er som oftest noe annet enn «kjøp dette» eller «dra hit». Jeg har hovedsaklig fått forespørsler fra to typer bedrifter – strikkegensere og fiskeriprodukter. Det takker jeg pent nei til.

LES MER: Anmeldelse: Hva gjør reklamen med tenkningen?

Reklame

I går skrev Vårt Land om hvordan såkalt «influencing» har blitt en stadig vanligere måte å tjene penger på for artister. Dette innebærer for eksempel å la seg avbilde på sosiale medier med klær tilsendt fra en klesprodusent.

Moddi forstår at musikere har behov for å fylle på lønnslippen, ettersom inntektene fra musikkrettigheter har gått ned.

– Siden jeg startet med musikk i 2009 har jeg ikke tjent en krone på musikken, etter kostnader.

Likevel oppfordrer han sine kollegier til å tenke over hvilken retning de vil påvirke samfunnet. Han har selv hatt et samarbeid med Interrail, i forbindelse med en Europaturne der han bare tok tog.

Noe lignende kunne han godt tenke seg å gjøre igjen.

Synes du det er kleint med kommersielle samarbeid?

– Visst er det kleint. Men jeg syntes det fungerte godt når deres agenda sammenfalt med min. Vi deler de samme verdiene, så det ble egentlig en veldig god opplevelse, sier han.

LES MER: Henning Kvitnes er «allergisk mot kjendiseriet».

Egen merkevare

Vokalist i bandet Razika, Marie Amdam, forteller at det har skjedd en bevisstgjøring i musikkbransjen rundt influencing de siste årene.

– Vi har blant annet hatt en muntlig avtale med klesmerket Fred Perry. Flere av oss brukte klærne deres fra før, så vi syntes det ble naturlig å takke ja til å få T-skjorter av dem. Men vi ville nok ikke gjort det samme i dag, sier hun.

Bandet er som Moddi opptatt av å være uavhengig, og la musikken tale for seg selv. Men ettersom reglene knyttet til influencing ikke var et tema, visste ikke bandet at bilder med klærne måtte merkes som «reklame».

– Nå er den problemstillingen høyere på agendaen, og det tror jeg vil føre til at færre tar imot merkevarer. Man vil slippe et kjøpt og betalt-stempel. Vi vil bruke vår innflytelse for å fronte likestilling og feminisme, ikke være modeller for klær.

I stedet har Razika spedd på bandkassa med salg av sine egne collegegensere.

– Jeg synes jo det er mye kulere, sier Amdam.

Politikk

Pål Moddi Knudsen mener regjeringen legger opp til at musikere skal drive med influencing.

– De snakker om at de vil slippe kunsten fri, men det kan også bety å slippe oss fri fra muligheter til å jobbe med kunst, og bare det. Influencing er sånn sett en intendert politikk, og det er noen som tar den ballen fortere enn andre, sier han.

I fremtiden kunne imidlertid Moddi godt tenke seg å gjøre mer influencing, av typen som sammenfaller med verdiene hans. I slike tilfeller risikerer man meningstapet, tror han.

– Jeg gjør jo influencing hele tiden, uten å få betaling. I løpet av den siste uken har jeg reklamert for Nabobil, matsvinn-appen Too Good To Go og NSB. Ingen av disse har jeg noensinne vært i kontakt med.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kultur