Kultur

Messe for en ny gud i Jakobkirken

– Det siste min farmor gjorde om kvelden var å folde hendene. Det siste jeg gjør er å sjekke mobilen, sier Erik Hillestad, som har skrevet en ny narreliturgi hvor teknologien er guden vi ber til.

Søndag inntar en ny gud Kulturkirken Jakob med premieren på Messe i Malstrømmen. Når menigheten tar imot narrevelsignelsen, lyder den slik: «Formler forsikrer og forsvarer deg. Algoritmer våker over deg og beskytter din helse. Roboter letter ditt arbeid for deg og gjør deg fri.»

– Det er like fullt en ordentlig gudstjeneste der ord og sakrament er sentrale. Narreliturgien er en parallelltekst til en messe der vi ber til den treenige Gud, forsikrer daglig leder i Kirkelig Kulturverksted Erik Hillestad.

Se video fra messen lenger nede i saken.

Prest som elsker dingser

Studentprest Anne Anita Lillebø er en av messens liturger, og hun synes den er spennende. Som liturg har hun en konkurrerende stemme som har fått det speilvendte navnet «grutil».

– Min første tanke var at messen er en lang kyrie og syndsbekjennelse på samme tid. Etter å ha fått messa litt mer under huden, opplever jeg at «grutilens» stemme speiler vår hengitthet til teknologien.

– Hvordan treffer innholdet deg? 

Det siste min farmor gjorde om kvelden var å folde hendene. Det siste jeg gjør er å sjekke mobilen, sier Erik Hillestad, som har skrevet en ny narreliturgi hvor teknologien er guden vi ber til.

Søndag inntar en ny gud Kulturkirken Jakob med premieren på Messe i Malstrømmen.

– Jeg elsker digitale duppedingser og alt som ulike apper kan hjelpe meg med. Samtidig er det skremmende at så mye informasjon om livet mitt er lagt inn på udefinerte adresser til evig tid. De kan komme på avveie og da kan livene våre bli ganske knust, slik det skjer når bilder av deg legges ut slik du ikke selv ville ha delt dem.

– I hvilken grad ligner vårt forhold til teknologien på religiøsitet?

– Vår bruk er rituell. Det første og siste vi gjør, er å ta fram telefonen. Også når vi trenger en pause, bruker vi den og blir stimulert framfor å hvile. Det er noe ved makta vi hengir oss til som vi vet for lite om.

– Hvordan reagerer du på at både Fadervår og velsignelsen får nye ord?

– Det er ikke friksjonsfritt å gjøre det. Men den stemmen er et speil, som gir et annet blikk. For meg er det avgjørende at det siste vi hører er velsignelsen slik vi kjenner den, svarer Lillebø.

LES OGSÅ: – Er du hekta på Google, så viser undersøkelser at det minner om religiøsitet

Gjør som farmor

Erik Hillestad har skrevet messen fordi spørsmålene trenger seg på: Hva og hvem er det vi tilber? Hva og hvem får egentlig vår hengivenhet? Når vi går til gudstjeneste i kirken sier vi at vi tror på den treenige Gud. Men hva forteller livene våre om hva og hvem vi faktisk stoler på?

Dag Hareide ga nylig ut boka Mennesket og teknomaktene og sa her i avisen at Google er blitt den guden vi ber til. Hillestads messetekst er også opptatt av det eksistensielle ved avhengigheten teknologien skaper og hvordan det i praksis nærmer seg en religiøs kultus. Han sammenligner sin egen hverdag med farmorens.

– Hun startet dagen med radioandakten, og det siste hun gjorde var å folde hendene i bønn. Det første jeg gjør er å åpne smarttelefonen, sjekke nyheter og henvendelser. Det siste jeg gjør er noe tilsvarende. Mediene har overtatt livsritualene våre, sier Hillestad.

Han mener det er et spørsmål om hengivelse.

– Mens farmor overga alle sine tanker, spørsmål og uro om barn og barnebarn i et aktivt bønneliv, gjør vi noe av det samme, men ved å fore teknoinnretninger med data og bilder. Den typen hengivenhet er en erstatning som er blitt en malstrøm vi ikke kommer ut av. Det er vanskelig å få øye på noen vei tilbake, sier han.

Se video fra messen:

– Teknogigantene har skapt et føydalsamfunn

Messen følger den kjente grunnstrukturen, men i tillegg til de liturgiske tekstene hører vi «Grutils» stemme. Skjermenes, skyens og teknologiens nye gud prises med ordene: «Velkommen, nye gud, du har mange tusen navn, du fortærer alle bilder, svelger sagn og knuser myter, Du er skapt for denne tiden hvor vår løgn får sannhets ry».

– Det sterkeste har vært å formulere vår avhengighet som et bønnespråk. Å gi det et religiøst språk er en avsløring av hva vi holder på med. Jeg må innrømme at jeg er fanget av det. Teknogigantene har skapt et føydalsamfunn der jeg er en leilending. Min virksomhet i Kirkelig Kulturverksted kan kalles et jordstykke underlagt føydalherrer. De bestemmer suverent hva jeg skal betale og få betalt. Jeg har ingen innvirkning på det, er helt avhengig av dem og kommer ikke løs. Så inngripende er det at jeg har behov for å gi uttrykk for hvor nært det er det eksistensielle, sier Hillestad.

Det siste min farmor gjorde om kvelden var å folde hendene. Det siste jeg gjør er å sjekke mobilen, sier Erik Hillestad, som har skrevet en ny narreliturgi hvor teknologien er guden vi ber til.

Søndag inntar en ny gud Kulturkirken Jakob med premieren på Messe i Malstrømmen.

Camilla Oulie Eskildsen

Gudstjenesten er et fristed

For å slippe unna, kan han søke til kunstens univers, men også det er vanskelig på grunn av pandemien.

– Det andre universet er kirken og troen. Gudstjenesten og andaktslivet er fristeder, men også kirken er i ferd med å gjøre seg avhengig av det teknologiske. Du ser det i den store begeistringen over at kirken når mange gjennom strømmetiltak. Det er mye oppfinnsomhet i det, men jeg er usikker på hvilken avhengighet det skaper og om vi kan opprettholde troens sted som et fristed fra det teknologiske herreveldet, sier Hillestad.

Hårfin balanse

Komponist og musiker Øyvind Kristiansen har samarbeidet med Hillestad om flere av Jakobmessene. Denne gangen er all musikken blitt til på hans powerbook. Den er preget av teknologiens programmerte verden med looper og innslag av industrielle lyder.

– Balansen er hårfin mellom den voksende, daglige bruk av moderne teknologi, og den altoppslukende opplevelsen av at man ikke kan være det foruten. I mitt arbeid er jeg en storforbruker av teknologi. Jeg vil være med i den teknologiske strømmen, samtidig som det er så mye eksistensiell kraft i det. Det er komplisert ikke bare om man kaller seg kristen eller religiøs, det utfordrer selve humanismen. Midt i det strever vi mot og seiler med, sier han.

– Hva tror du reaksjonene på messen blir?

– Å sprenge formater og horisonter har vi gjort i de 20 årene Jakobkirken har vært et liturgisk og teologisk verksted. Jeg håper at reaksjonen skal bli «wow, her tas det på kornet som det snakkes om på mage arenaer», sier komponisten.

LES OM ANDRE MESSER:

Vi må alltid lete etter Kristus på nye steder

Messe under regnbuen håper å skape forståelse

Terje Dragseth skrev messe for alle troende

---

Ny Jakobmesse

  • Messe i Malstrømmen av Erik Hillestad (tekst) og Øyvind Kristiansen (musikk).
  • Den nye messen har premiere i Kulturkirken Jakob 20. september kl 20.00.
  • Det er den sjette i rekken av «Jakobmesser» som siden 2000 har vært arrangert i samarbeid med studentprestene i Oslo.
  • Verket er en satsning i anledning Kulturkirken Jakobs 20-årsjubileum.
  • Blant de medvirkende er Øyvind Kristiansen på piano, Marian Lisland, Marthe Wang og Live Maria Roggen (vokal), Sverre Kyvik Bauge (cello), Jonas Vemøy (trompet) og skuespilleren Thea Stabell. Tekniske løsninger er ved Tim Harris, Audun Notevarp, Martin Abrahamsen, Geir Pedersen og Helge Taksdal.
  • Camilla Oulie Eskildsen og Anne Anita Lillebø er liturger.
  • Messene arrangeres hver søndag kveld og administreres året rundt av Marian Lisland.

---

Les mer om mer disse temaene:

Arne Guttormsen

Arne Guttormsen

Arne Guttormsen er kulturjournalist i Vårt Land.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

1

Annonse
Annonse

Mer fra: Kultur