Det sju spor lange albumet som slippes nå har fått tittelen Timeglass. Sangen «Minnet om deg» er til sønnen som døde. «Datter» og «Sønn» er til de to barna på fem og tre og et halvt som han og kona Gunnfrid Fjelde har fått senere. Et barn som er på veg, vil nok også få en egen sang etter hvert, forsikrer Magnus Fjelde. Tittelen Timeglass var forresten ikke tilfeldig valgt.
– Det er en påminnelse, men også en kritikk, som handler om at vi må bli flinkere til å bære livet med oss. Når kona mi og jeg har opplevd både å miste et barn, og senere få to som er rundt oss, blir man mer observant på å ikke sløse bort tiden på unyttige ting. Kan musikken jeg lager minne noen flere om å være tilstede midt i livet, blir jeg glad.
LES MER: Ny plate: Bekjennelser fra et moderne klosterliv.
Nært og personlig
På det nye albumet tar keyboardisten Magnus Fjelde for første gang i bruk mikrofonen også. Der han tidligere har overlatt syngingen til andre, fant han det her naturlig å gjøre det selv.
– Det var litt uvant, men siden disse sangene er så nære og personlige, følte jeg at jeg også måtte formidle tekstene selv.
Musikalsk synes Fjelde det er vanskelig å plassere de nye sangene. Postrock, tror han noen vil kalle det. Mens andre nok heller vil tenke på vise og elektronica. Under innspillingen har han benyttet både piano og lap top.
LES MER: Vil gi metoo en historisk kjerne.
Melankolsk
Både tekst og musikk har ifølge opphavsmannen et nokså mørkt og melankolsk lydbilde. At dét var fremtredende på den forrige innspillingen, etter sønnen Ivers død, tror han de fleste fant naturlig. At lydbildet fremdeles, med to friske barn og et tredje på veg, er såpass mørkt og melankolsk, ser han ikke bort fra at noen vil stusse over.
– Vi bærer fremdeles med oss tapet og savnet etter Iver, selv om det det nå fortoner seg annerledes enn i begynnelsen. Bortsett fra det ser jeg heller ingen motsetning mellom glede og melankoli. Det er for eksempel mange følelser knyttet til det å være glad i noen: For meg handler det, foruten en lykkefølelse, også om å beskytte. Men også om en redsel om å ikke strekke til. Bare tanken på å være en sikkerhetsansvarlig for barna, kan virke skremmende.
Sinne og skuffelse
I tittellåten på EP-en Eroded Heart som kom i desember 2013, bebyttet Magnus Fjelde morsesignaler da han formidlet setningen «jeg har mistet mitt eneste barn, Iver» igjen og igjen. I låten, og videoen han lagde til den, prøvde Stavanger-musikeren å gjenskape den forferdelige sorgen og forvirringen som han og kona opplevde da de mistet sitt første barn i september 2012. Iver pustet ikke da han ble født i bilen på vei til sykehuset. Gjenopplivningsforsøkene på sykehuset var forgjeves.
I tiden som fulgte, opplevde musikeren Magnus Fjelde at heller ikke musikk greide å gi den trøsten den tidligere hadde gitt ham. Tapet og sorgen var for stor. Sinnet, skuffelsen og utmattelsen satt for dypt i ham. Musikk med ord og tekster fungerte slett ikke.
Men gradvis nådde enkelte former for musikk inn der alt var svart og spredte litt lys. Islandske Sigur Ros sitt album Valtari var slik musikk. Etter en stund ga det ham overskudd til å skrive musikk selv igjen, noe som resulterte i EP-en fra 2013.
LES MER: Kirkemusikkfestival med blikk for det ortodokse.
Far til tre
Det er ikke bare musikken på «Eroded Heart» og den nye låten «Minnet om deg», som minner familien Fjelde om at avdøde Iver fremdeles har en viktig plass hos dem. De har bilde av ham på veggen, de synger fremdeles bursdagssangen for ham.
– Jeg opplever at jeg er far for alle tre, snart alle fire barna. Selv om jeg særlig i starten lagde denne musikken for meg selv og mine nærmeste, håper jeg nå den også vil kunne bety noe for andre som har mistet noen de var glade i, sier Magnus Fjelde.