Verdidebatt

Med Tro24 åpner Vårt Land nisjenettsted

Tro24 skal hjelpe Vårt Land-leserne med å gi plass til troen i hverdag og høytid. Flere nettsatsinger vil komme.

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Nyhetsredaktør Magne Henriksen beskriver det som en ny måte å organisere stoffet på – i en nisje der Vårt Land allerede har en sterk posisjon.

Trosliv

– Vi er en nisjeavis, utfordringen fremover blir å nå frem til nye lesere gjennom en enda videre nisjesatsing. Vi vet en del om leserne våre og tror vi treffer et ønske om mer stoff om hvordan man kan gi troslivet en naturlig plass i en travel hverdag. Satsing på enda flere nisjesider er en del av vår digitale strategi, og det vil være en bonus for alle som leser oss på papir. Samtidig håper vi å rekruttere nye lesere som ikke er papirabonnenter, sier Henriksen.

– Hvordan vil dette påvirke det publisistiske samfunnsoppdraget Vårt Land er opptatt av?

– Det vil utfylle den oppgaven. Vårt Land har en sterk merkevareposisjon, og den vil vi styrke ytterligere gjennom nisjesatsingen. Leserne forventer at vi skal være best på vårt felt, alt som har med kirke- og kristenliv å gjøre. tro24 vil utfylle og berike det feltet. Leserne forventer ikke at vi skal være best på hagebruk, men på det feltet vil vi snart lansere Edens hage som blir et nytt nisjeprodukt. Det retter seg mot en stor gruppe av lesere som vi vet er hageinteresserte og opptatt av bærekraftig utvikling og miljøansvar, sier Henriksen.

Digitalt

Tro24 skal være et sted der aktive og bevisste kristne kan hente tips og inspirasjon for troslivet.

– Vi vil fortsatt ha høy aktivitet på vl.no, og i papiravisa. Men i en digital verden vil nye ting dukke opp. Vi tror leserne vil ha det – og ser selvfølgelig også kommersielle muligheter som en følge av satsingen, sier Henriksen.

– Risikerer Vårt Land å konkurrere med seg selv gjennom enda et tro- og kirkeforum?

– Jeg tror ikke tro24 vil ta lesere fra de kanalene vi har i dag. Håpet er å utfylle det vi kan kalle Vårt Lands lokalavisfunksjon, som hovedleverandør av godt stoff for alle med kirke- og kristenlivstilhørighet.

– VGs MinMote ble nylig felt i PFU for kobling av kommersielle og redaksjonelle interesser. Er fristelsen for annonsekobling større i nisjeproduktene?

– Det er en problemstilling som er viktig å ha for øye, men jeg ser ingen stor fare for det i vår gruppe lesere, sier Henriksen.

Følg oss på Facebook og Twitter!

Verdidebatt

Vårt Land har allerede tilleggsprodukter som spenner fra verdidebatt.no til kontaktformidling gjennom SolidLove.

– Verdidebatt var et nisjeprodukt forut for sin tid, og er fortsatt en suksess. tro24 er en spissing av produktet i en litt annen retning, men fortsatt innen kjerneområdet vårt, sier Henriksen.

Les mer om mer disse temaene:

Lars O. Flydal

Lars O. Flydal

Lars O. Flydal har i mange år vært journalist og fotograf i Vårt Land, og har dekket både kultur- og kirkeliv.

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt