Den gamle stavkirka som har huset søsterklokkene går uvisse tider i møte i romanen som er en fortelling om gammel tid som brytes mot nye ideer. Lars Mytting vil gjerne si noe om gamle kirkers betydning.
– Det samlede settet av generasjoners gode og tunge følelser er på mystisk vis samlet i en slik bygning. Det er en metafysisk øvelse å kjenne på fornemmelsen av at generasjoner før oss har lagt igjen noe av seg selv der som gir oss en tilhørighet, sier han.
LES MER: Nasjonalarven slår sprekker
Ingen fanatiker
– Spørsmålet er imidlertid hva det er verdt i et samfunn der vi flytter mye. Vi er ikke det statiske bondesamfunnet vi en gang var. Jeg tror uansett den fornemmelsen av mennesker før oss er verdifull, mener Mytting.
I romanen er det bestemt at gammelkirka må ned for å gi plass til den nye. Mytting er ikke av dem som vil ta vare på alt.
– Det er det jeg har prøvd å illustrere i boka. Jeg skriver om ei kirke så ubrukelig at det er ei som fryser i hjel på kirke- benken.
Det er en betydelig overdrivelse av ei historie han har fra bestemora. Hun fortalte at det var så isende kaldt i Vingrom kyrkje at hun ikke klarte å følge med på salmesangen.
– Mye av vernetanken jeg ser hos Riksantikvaren er å ta vare på ting på grunn av en epoke og ikke grunnet i kvaliteten i håndverket og at det er forseggjort. Jeg mener det må være håndverks- eller materialkvaliteter å ta vare på, sier Mytting.
ARTIKKELSERIE: Våre skrøpelige steinkirker
Skjulet fullt
Med debutromanen Hestekrefter skrev han om bensinstasjonen som var truet av veiomlegging og modernisering.
– Ja, det er aldri en Mytting-roman uten at noe skal rives. De første bensinstasjonene var jo bygd som templer for bilismen. Mobil-stasjonene (Mobil var et oljeselskap, red. anm.) var inspirert av greske templer. Å kunne bevege seg uten et trekkdyr var ansatt som noe magisk – derfor tok man i bruk gudeaktige symboler som en pegasus, sier han.
– For all del – jeg er for å ta vare på gammelt skrot, det bærer skjulet mitt preg av. Hver generasjon er litt blinde for egen tid. Foreldregenerasjonen vår var veldig glade i å senke loft i hus med stor takhøyde. Det var praktisk fordi det ikke ble så kaldt. Linoleumsgulv og husmorvinduer var del av det samme. Nå åpner vi opp igjen glassverandaen, sier han.
– Hva skjer når kirka i bygda råtner eller brenner?
– Selv om folk ikke fyller kirkebenkene eller er så åpne om sin gudstro, er det fortsatt det åndelige senteret i ei bygd. Det er sorg når kirka blir borte, også blant de ikke-troende. Det sies at gudbrandsdølen bekjenner seg nødig til Gud, men sine kirker setter de høyt. Jeg tror det skyldes en forankring i tanken om at livet er noe mer enn det pragmatiske. Kirka er noe som står seg mot nåtidens tosketheter. Det har på en måte fotfestet i gammel tid, mener Mytting.
LES OGSÅ: Lille Luster har 12 kirker på 5.000 innbyggere. Det ansvaret tynger
Tilskuere
– Og når du snakker om kirka, hvilken kirke er det?
– Det er særlig stavkirka hjemme i Ringebu som jeg prøver å mane fram atmosfæren og mystikken fra – ikke minst den respekten jeg har for det rommet. En kan ikke gjøre hva som helst der i den kirka jeg selv var døpt og konfirmert i. Selv om den arter seg annerledes enn kirka jeg beskriver i boka, er lukten av tjære og elde den samme. Den er vernet og godt besøkt den dag i dag – takk og pris for at Fortidsminneforeningen kom på banen, sier Mytting.
– Før var vi en nasjon som bygde slike kirker. Nå er vi en nasjon av tilskuere til egen virkelighet, sier Mytting og lover at en oppfølger av Søsterklokkene er på gang.
---
Lars Mytting (51)
- Forfatter av bøkene Hestekrefter (2006), Vårofferet (2010), Hel ved (2011), Svøm med den som drukner (2014) og Søsterklokkene.
- Har vunnet Bokhandlerprisen og britisk bokbransjes kåring av årets sakprosabok. Oversatt til en rekke språk.
---