Seniorrådgiver Ove Morten Berge har ansvar for nye kirkebygg i Kirkerådet. Han vokste opp like ved Kampen kirke i Stavanger. I et tett byområde ble betongbyggene i nabolaget til resonansvegger for klokkeklangen, og begeistringen for klokkeringing var mildt sagt delt.
– Men kirkeklokkene utgjør en fjerde dimensjon som skaper identitet – på samme måte som kirketårnet er et holdepunkt i landskapet.
Sterkt engasjement
Han ser verdien av manuell ringetradisjon, selv om hans bakgrunn er preget av automatiserte ringeanlegg. Han innser at mye kunnskap forsvant da man kunne trykke på en knapp.
– Jeg har selv opplevd manuell ringing fra kirkerommet i en begravelse, noe som skapte et sterkt visuelt uttrykk. Jeg misjonerer for å bruke automat-anleggene manuelt ved spesielle anledninger, det er fullt mulig.
Han er imponert over den levende ringetradisjonen han møter i Valdres.
– Jeg opplevde det samme, sterke engasjementet da Kirkemøtet behandlet temaet i 2015, særlig entusiasmen for håndringing.
LES MER: – Kirkeklokker har sluppet unna presset om at alt skal være forståelig
Danmark satser
I dag er det fellesrådene som har hovedansvar for hvordan kirkeklokkene brukes.
– Kirken har tilbud som trosopplæringsoppleggene Tårnagentene og Lys våken, der barn og unge også møter ringetradisjonene. Kirkerådet har ikke noe pålagt ansvar for å utdanne og videreføre kunnskapen om dette håndverket, i den saken må man jobbe mot Kirkemøtet. Vi er i en endringstid, der det er mulig å påvirke – selv om økonomien er trang, sier Berge.
Han får bakoversveis når han hører om danskenes satsing på området, der har Kirkeministeriet egen klokkekonsulent.
– Jeg ser at manuell ringing er kunsthåndverk og del av kulturarven – det må holdes i hevd. Men jeg tror tradisjonen må bæres av lokale ildsjeler – slik vi har møtt dem her i Valdres, sier Berge.