Kultur

Måne og sol slik du aldri får høre den igjen

Som en fugleflokk skal 22 musikere i Det Norske Blåseensemble spille «Måne og sol» med frie tøyler. Egil Hovland-festivalen hyller komponisten med en versjon som du aldri har hørt maken til.

Egil Hovland (1924–2013) representerer en «fantastisk blanding av folkelighet og virkelig avansert tonespråk».

– Han behersket hele spekteret fra direkte folkelighet til det eksperimentelle og forbløffende nyskapende, og mye av det han har gjort for barn er helt enestående. Det er sjelden en komponist har fylt alle disse rollene, sier årets festivalartist Wolfgang Plagge.

Hvem våger mest?

Mandag møtes musikerne i Norsk Blåseensemble til øvelse og spørsmålet er: Hvem våger mest og utfordrer egne grenser? De tar for seg den folkekjære salmen «Måne og sol» og vil improvisere fram en versjon som ingen før har hørt og heller ikke vil kunne høre igjen etter konserten i Fredrikstad domkirke neste fredag. Sanntidsmusikk, kaller de det.

Saxofonist Kristin Haagensen og tre medmusikere har samlet seg om noen forberedende ideer. Men først når alle 22 musikerne i ensemblet pakker opp instrumentene, vil arbeidet med å improvisere fram sin versjon «Måne og sol» starte. De kaller sin metode for «rules of behaviour» – et begrep som er hentet fra fuglene.

«Måne og sol» kom flyvende til Hovland

– En fugleflokk må hele tiden ha øye for hverandre, følge den som leder, vite hva som skjer ved siden av deg og innordne seg hverandre, sier Kristin Haagensen.

Egil Hovland fortalte selv hvordan «Måne og sol» kom flyvende til ham: «Etter hvert ‘landet’ de små englene som noter på arket, og der de falt ned, sto melodien til Måne og sol notert. Det var bare for meg å renskrive det.»

Gikk ofte og nynnet på «Måne og sol»

Kristin Haagensen syntes først det var rart at hun ofte gikk og nynnet på «Måne og sol».

– Men jeg bor i Fredrikstad, og her blir den spilt på rådhusklokkene flere ganger om dagen. Det er en utrolig fin salme, så enkel og fengende at den setter seg i sjelen, forteller Haagensen.

– Hva kan publikum vente seg?

– Det blir antagelig en timelang konsert. Når vi først er i gang, kan det dra i vei. Man kan nok kjenne igjen noe, men kanskje leker vi også med begrepene måne og sol.

– Det er en kort salme med enkel harmonisering. Hvor mye er det å arbeide med?

– Det enkle er ofte det beste. Enkelt betyr ikke dårlig, men fint. Det er en grunn til at så mange liker salmen, tror Haagensen som er spent på hva de andre musikerne kommer med av ideer.

– Hvor tett på den lekne Hovland vil dere komme?

– Lekenhet er midt i blinken. Når vi bruker begrepet sanntid betyr det at det er musikk der og da. Både ganske moderne og ikke-moderne. Lekenhet er et viktig ord i sammenhengen, sier hun.

Dette er Hovlands ukjente pianolærer

Festivalen startet i går og varer ut neste uke. Festivalartist Wolfgang Plagge presenterer i dag Egil Hovlands ukjente pianolærer Jens Bugge Olsen.

– Han dro musikk ut av folk. Forbløffende mange av elevene hans endte opp som komponister, forteller Plagge og nevner komponistene Arne Dørumsgaard, Jon Mostad og Trygve Madsen, sier Plagge.

Joiker og verdensmusiker Torgeir Vassvik fra Gamvik reiser verden rundt med sin urstemme. Da han deltok ved Hovlandfestivalen tidligere, endte det med at han ble invitert. Han har konsert i Fredrikstad domkirke søndag kveld. Den samiske joiken i møte med to fioliner.

– Det blir samtidsmusikk med svært gamle røtter, lover Vassvik.

Wolfgang digger Hovland

Wolfgang Plagge mener folk ikke helt skjønner hvor stor komponisten Hovland er.

– Når kirken fikk et nytt tonespråk i etterkrigstida, var Egil Hovland en av de aller viktigste. Han skremte livskiten av voksne med orgelverket «Job», og «Måne og sol» er blitt allemannseie.

Plagge samarbeidet nært med Hovland og har studert mesteparten av det han har skrevet meget grundig.

– Han hadde en enorm produksjon. Det er forunderlig at et menneske kan gjøre så mye. Han skrev spesielt godt for blåsere og hadde en nesten intuitiv forståelse for den menneskelige stemmen. Jeg digger Egil Hovland rett og slett, sier festivalartisten og ler.

– Hvordan ser vi hans åpenhet for mange musikkuttrykk i festivalen?

– Hele festivalen har et sterkt preg av kommunikasjon noe han innlemmer i stor grad. Han dyrket improvisasjonskunsten, og den er til stede under hele festivalen, mener Plagge.

– Har Hovland den plassen han fortjener i dagens musikk-Norge?

– Kirkemusikalsk er han i de grader til stede og synges nesten ukentlig, men jeg skulle ønske at hans orkestermusikk ble spilt oftere, sier Plagge.

---

Fakta:

  • Festival i Fredrikstad 16.–29. oktober.
  • 18 konserter i fire Fredrikstad-kirker som spenner fra samtidsmusikk, joik, jazz, brass, orgel og kor.
  • To høytidsgudstjenester.
  • Improvisasjonsseminar for unge organister i dag.
  • Seminar om kultur under koronaen.

---

Les mer om mer disse temaene:

Arne Guttormsen

Arne Guttormsen

Arne Guttormsen er kulturjournalist i Vårt Land.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kultur