Kultur

Mammaer lager Youtube-baluba for barn

Da barna valgte Youtube, fulgte mødrene etter. Silje Sirnes Winje og Maria Solheim kjemper for at Youtube-musikken skal være på norsk og av aller beste kvalitet.

70 prosent av alle barn ser videoer på Youtube ukentlig. Noen barn vil kjenne igjen Silje Sirnes Winje fra den tiden hun var ansatt i NRK Super. I fjor valgte hun å følge med barna over til Youtube.

De vil heller satse på Youtube

Sammen med artisten Maria Solheim har hun nå laget det nye albumet Bråkebøttebaluba, og en ny Youtube-kanal. Der vil du kunne se og høre musikkvideoer fra plata etter hvert som de legges ut.

– Jeg valgte å si opp min stilling i NRK. Jeg så at barnepublikumet hadde flyttet til Youtube. Å få musikken på en tradisjonell TV-kanal er ikke like viktig som før. Drømmen er heller å naile Youtube og få det til der. Mange i voksengenerasjonen har ikke fått med seg at Youtube er den største barnekanalen i Norge, sier Winje.

Påstander om barnekanalenes relative størrelser er hele tiden gjenstand for fintelling og debatt. Vanskene med å måle er blant annet knyttet til at NRKs barnetilbud fortsatt er i bruk både som tradisjonelt TV-sendt tilbud og som strømmetjeneste. Om man utelukkende ser på strømmetoppen, er Youtube størst foran Netflix og med NRK Super på tredje plass (se faktaboks).

– Selv de minste har oppdaget den lysende røde knappen, og på Youtube får de mye «ræl», sier Winje.

De to artistene har et brennende ønske om å tilby høy kvalitet.

– Dette er ikke noe venstrehåndsarbeid. Vi legger mye jobb ned i utgivelsen, sier Solheim.

Selv har de vokst opp med musikken til Trond Viggo Torgersen, Maj Britt Andersen og Knutsen & Ludvigsen.

– Barn skal ikke få noe mindre gjennomarbeidet musikk enn voksne. Jeg vet selv hvor mye god barnemusikk har formet meg. Jeg begynte selv å skrive musikk da jeg var femten og hørte hvordan de nevnte artistene virkelig gir jernet for ungene. Det vil vi også – lage ordentlig god, gjennomarbeidet musikk for barn, sier Maria Solheim.

Konsekvenser er et spennende ord.

Hun har barn på fire, seks og ti, mens Silje har en på seks og en på tre. Seksåringen Sixten har fått to av sangene skrevet om seg av sin mormor Åse Sirnes Winje.

– Han er en sånn Emil i Lønneberga-unge som er høyt og lavt. Da han fikk beskjed om å skjerpe seg ellers ville det få konsekvenser, ropte han «konsekvenser – så gøy!» Så ble det en sang blant annet om de ordene voksne bruker som barna ikke skjønner, forteller Silje Sirnes Winje.

Slik begynner refrenget: «Jeg er så spent og jeg gleder meg sånn / til jeg skal få konsekvenser / Er det noe jeg kan ha i et bånd?  / Kan jeg kjøre dem, uten bremser?  »

En annen sang handler om aldri-mette pappaer: «Selv brusen jakter pappa på, han er jo alltid tørst, så vi må leke detektiv og finne brusen først!». Og sangen «Mormors superstar» er en sang for mange gullunger: «For jeg er den besteste og fineste gutten mormor har    / den søteste og sterkeste en skik'lig superstar!» En sang har trøst til alle som må nøye seg med bronse: «Så bra, du fikk pallplass!   Det er jo en knallplass!»

Barna er en hard jury.

Alle sangene er testet ut på barna, og dommen kan være hard. Enkelte melodilinjer har falt rett ut.

– For oss er det viktig at det er lett å henge med på melodiene, særlig refrengene bør de lett kunne kaste seg på, sier Winje.

Nå setter de sitt håp til at foreldrene skal engasjere seg i barnas Youtube-vaner slik at de finner fram til det som er kvalitet for barn.

– Vi er avhengige av at foreldrene er aktive og peker barna i retning av norskspråklige, sier Solheim som tilføyer at de er glade for at noen forteller om prosjektet.

– Det er ikke mange medier som prioriterer barnemusikk. Det er kjempesynd, med tanke på hvor mye musikk barn konsumerer, sier duoen.

Andre saker om Youtube:

Rydder i eget reir

Barne-heltene følges av reklame

– I løpet av høsten håper vi at barna synger, hopper og snurrer rundt til lyden av Enniken Fenniken, Mormors superstar, Bare en Panda og KoKoKonsekvenser, sier duoen bak ny Youtubekanal og album, Maria Solheim og Silje Sirnes Winje.
Maria Solheim (t.h.) og Silje Sirnes Winje vil lage norsk innhold for barn på Youtube. Foto: Jan Langhaug

---

TV-vaner

  • I 2010 så barn (3-11 år) 108 minutter daglig på lineær-TV.
  • I 2018 var det falt med 67 prosent til 36 minutter daglig.
  • På strømmetoppen ligger YouTube med 70 prosent ukentlig dekning blant barn (3-11).
  • Nest størst er Netflix med 63 prosent.
  • På tredje plass er NRK Super med 58 prosent.
  • Kilde: Kantars undersøkelse Medietrender 2019

---

Les mer om mer disse temaene:

Arne Guttormsen

Arne Guttormsen

Arne Guttormsen er kulturjournalist i Vårt Land.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kultur