Bøker

Lokker nye lesere med skogens dyr

I Foreningen !les sin nye leseaksjon er ikke de fire store lenger Ibsen, Bjørnson, Kielland og Lie, men bjørn, ulv, gaupe og jerv.

Leseskogen er et digitalt univers der 1.- og 2.-klassingene møter de fire store rovdyra i Norge, men i denne skogen har de først og fremst en stor appetitt på litteratur.

– Det er mange dyr i norsk barnelitteratur. Med Leseskogen ønsker vi å sette leseaksjonen inn i en ramme. Du kan gå inn i en ny verden, og etter hvert kan barna være med å stemme fram nye dyr, forteller Wanda Voldner, som er daglig leder i Foreningen !les.

Aksjonen blir åpnet av kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen på onsdag.

– Mange lærere leser mye for elevene, mens andre går rett på den praktiske leseopplæringen. I denne alderen henter barna mye kunnskap ut av bøkene, og derfor vil vi lære barna å bli glade i å lese, sier Voldner.

LES OGSÅ: – En annen type engasjement

Anbefalinger

Hun forteller at foreldre og lærere etterspør veiledning om hvilke bøker som fungerer for aldersgruppa.

– Hvordan vet dere hvilke bøker som fungerer?

– Vi har en idé, blant annet ut ifra hva som har litterær kvalitet, men vi ser at vi bommer litt innimellom. Derfor skal alle klassene som deltar få være med og anbefale bøker til andre på sitt klassetrinn. Det gir også større eierskap til aksjonen, sier Voldner.

Foreløpig er det 30.000 påmeldte elever.

LES OGSÅ: Verden går stadig under i ungdomslitteraturen

Gode opplevelser

Det aller viktigste er at alle som går på norsk skole får en positiv opplevelse med litteratur, fordi det legger grunnlaget for hvilket forhold de får til tekst generelt, mener Wanda Voldner.

– Litt for mange har et negativt forhold til tekst, men vi vil vise at det finnes både humor og spenning i litteraturen. Det er viktig å lære barn hva litteratur kan være.

– Betyr det at det ikke er så viktig hva barna leser, så lenge de liker det?

– Ja, i utgangspunktet er det viktigst at de har hatt noen gode leseopplevelser. Vi må også anerkjenne at det går an å ikke like ei bok, uten at det nødvendigvis betyr at du ikke liker å lese, sier Voldner.

Hun mener høytlesning er viktig for å få med seg de yngste leserne.

– Høytlesning gir mulighet for et fellesskap. For å bli glad i litteratur, må vi lese mye, med mange innfallsvinkler og øve på å sette ord på det, allerede fra 1. klasse, sier Voldner.

– Og vi vet at de som er lystlesere, blir bedre lesere.

Les mer om mer disse temaene:

Ane Bamle Tjellaug

Ane Bamle Tjellaug

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Bøker