Limer tvetydighet til kirkedøra

Ambivalens er sentralt ikke bare i kunsten, men også i kirken. Tvetydigheten er et sentral punkt i 39 teser om kirke og kunst. - Den kirkelige ambivalens står ikke alltid til troende, mener Jan Inge Sørbø.

Kirkedør: Kari Falk og Margunn Sandal (t.h.) hadde oppdraget med å feste 39 teser til Oslo domkirkes dør i går. Siden spiker ikke biter på bronse, måtte de bruke gaffateip, eller «Jesustejp» som det heter i Finland – fordi også teipen kan gjøre under.
Publisert Sist oppdatert

39 teser om kirke og kunst ble tirsdag teipet på domkirkedøra i Oslo. Ordet ambivalens er sentralt i tesene. I synonymordboka står det sammen med forvirring, selvmotsigelse, usikkerhet og tvetydighet.

– Hva er ambivalent med en tro som kan gi full visshet?

– Troen kan virke som visshet, men tro er tro, ikke kunnskap. De aller fleste som tror er likevel på leting i det store eller lille trosuniverset de opplever å befinne seg. I et slikt univers kan jeg ikke skjønne annet enn at der er det flere innganger og utganger. At man erkjenner det, kan bidra til å styrke troen. Ser du større deler av Bibelen under ett er det ikke vanskelig å finne ambivalens, sier Solbu.

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP