Lærdommer fra hetebølgen

Ingrid Tørresvold debuterer med en roman fra unntakstilstanden.

Anmeldt av Ulla Svalheim.

Det er krise i Ingrid Tørresvolds debutroman. En hetebølge har så godt som tømt storbygatene; barnefamilier og andre har flykta til det kaldere Nord-Norge for å unnslippe heteslag og kokende asfalt. Altså er unntakstilstanden ikke forårsaka av noe virus. Heller minner den om den faretruende varme og tørre sommeren vi opplevde to år tilbake, da regnet aldri kom og varmerekordene tikka inn til stadig nye bekymringer – bare at i Tørresvolds roman synes varmen enda verre.

Krisa som mulighet

Med en slik unntakstilstand som scenario, spiller Tørresvold på klimakrisas tenkelige følger for hverdagslivet i Norge. For romanens hetebølge er slett ikke usannsynlig – vi har jo allerede nesten opplevd det. Men dette er samtidig ikke en roman som roper klima, nei, ordet klima nevnes ikke en eneste gang. Heller bruker Tørresvold hetebølgen til å undersøke hva kriser kan gjøre for menneskelige fellesskap. For kan kriser også føre med seg noe godt? Gjør kriser at enkeltmennesket og samfunnet skjønner hva som er viktig og ikke, ikke minst fordi en da står sammen?

Det er Ruth som forteller. Hun er en særing på 39 år, venneløs, og nekter å bli med når søstera og familien hennes vil ha henne med nordover. I stedet blir hun i byen for å selge varm kaffe ingen vil ha på kafé, så hun får trent på å fungere i samfunnet, som hun sier det. Hun jobber sammen med den yngre Sofie, som også er aleine i byen. Ruth øyner sjansen for å få en venn, til tross for at hun er sosialt klumsete:

«Når jeg snakker, er det som å forsøke å balansere en spiseskje med tran opp til munnen uten å søle. Jeg tror ikke Sofie har det sånn. For henne er det å snakke mer som rennende vann, tenker jeg, vann som renner fra kranen i en jevn strøm.»

Kollektiv følelse

Sammenligninger og metaforer som dette gir et tydelig inntrykk av Ruths blikk på seg selv og verden. Men det florerer dessverre ikke av slike. Heller er språket gjennomgående nøkternt, noe som flere steder tegner en tydelig kontrast til de underlige valga og handlingene Ruth gjør, og ikke minst løgnene hun forteller. Selv om dette enkle på mange måter sier en hel del om Ruth, blir det litterært sett imidlertid noe tamt, fordi romanen som jeg-fortelling ikke slipper den særegne subjektiviteten til.

Allikevel virker det som at Ruth ønsker å ta del i noe større enn henne selv, men uten å være noe selv, uten å måtte være seg selv. Romanen gjør ikke mange tilbakeblikk eller andre hopp ut av hetebølgen, den er i det hele tatt enkelt konstruert, men vi får kort og tilforlatelig høre om ei krise som ramma familiens lokalsamfunn da Ruth var barn. En buss med ungdomsskoleelever begynte å brenne i en tunell, og under minnemarkeringa for de tolv som døde, ljuger Ruth på seg å være søster til en av de døde. Hun trives i fellesskapet som oppstår, for, som hun sier: «Jeg kjente meg større, som en del av noe viktig.»

Godlynt pessimisme

Dette speiler Ruths reaksjonsmønstre også som voksen. Hun kjenner seg konstant aleine, men lurer samtidig på om det finnes en «kollektiv følelse som alle kan ta del i, som alle kan kjenne på samtidig. Som lukten av røyk, eller varmen fra en brennende sol.» På mange måter gir hetebølgen en slik kollektiv følelse. Men Ruth spolerer de nye fellesskapa sine gjennom å ljuge om hvem hun er. Slik sett gir ikke unntakstilstanden Ruth noen varig forandring.

Med Hilsen Ruth makter Tørresvold å tegne opp interessante spenn mellom det kollektive og det individuelle. Selv om jeg sitter igjen med en følelse av at boka ikke helt går inn i sin egen materie, men heller gjør et sveip gjennom den, gir Tørresvold et både godlynt humoristisk og smått pessimistisk blikk på håpet vi har om samhold i krisetider.

ANMELDELSE: – Skal litteraturen gi forsoning og trøst, eller forstyrre og problematisere det vi tar for gitt?

---

• Hilsen Ruth